Brev:
Mit barn vil ikke spise skemad!
10. december 2012
Alder:
6 mdr.
Mit barn vil ikke spise skemad!
Hej,
Vi har virkelig svært ved at komme i gang med skemaden, jeg vil starte fra begyndelsen, da jeg efterhånden er ved at erkende at min datter nok ikke slipper for skader efter fødslen og det eventuelt kan havde indflydelse på det med maden...
Hun blev født ca 2½ uge før termin ved akut kejsersnit og pga iltmangel har hjernen taget skade, vi fik at vide at vi måtte forventet en let form for cerebral parese efter en MR scanning. Vi var kort tid indlagt på neonatalafdelingen og hun responderede meget hurtigt på den behandling hun fik og jeg har ikke haft problemer med at amme. Da hun var 2½ måned var alt helt normalt, lidt senere begyndte der at vise sig lidt stivhed og hun er generelt lidt sent motorisk udviklet, men kun med brug af arme/ben, kropsholdning og det med at sidde og holde hovedet er helt alderssvarende. Vi går jævnligt til fysioterapi og det går rimelig godt, og for andre end lægerne virker hun helt normal at se på. Hun pludrer og smiler også rigtig meget, hvilket er rigtig dejligt.
Hun er netop blevet 6 måneder. For ca 3 uger siden begyndte jeg med skemaden, meget tynd grød, små smagsprøver som hun meget gerne ville have – men jeg holdt lidt igen i starten for ikke at gå for hurtigt frem (Har læst din bog om børn og mad), i løbet af den første uge med mad var hun lige oppe og runde et enkelt måltid på ca ½ dl grød og så gik det ned af bakke. Jeg fornemmede lidt at grøden ikke måtte være for tyk, så var hun ved at ”kløjs” i det og til sidst endte jeg med en lukket mund og skrigende baby. Tog så en uges pause, og startede forfra – men det går ikke særlig godt, hun spiste lidt i starten, men var mere interesseret i at drikke mælk/vand af kop – stadig kun få teskeer og nu efter endnu en uge ender vi igen med at hun enten ingenting vil have eller blot tager enkelte små smagsprøver og heller ikke er vildt interesseret i at drikke af kop. Det virker også lidt som om hun mere skubber maden udad med tungen, så det er ikke meget mad hun får.
Giver hende også altid noget hun selv kan holde og gumle på : grøntsager, frugt, skorper og en ske med mad – det går nogenlunde med at hun gør dette selv. Jeg har prøvet rigtig meget forskelligt – måske for meget - : siddende på mit skød/højstol, grød/grøntsager/frugt/A38, forskellige tidspunkter på dagen/i forhold til amning. Jeg forsøger nu 2-3 gange om dagen, prøver at tage hende der hvor hun virker glad, typisk ½ time efter hun er vågnet og blevet ammet, er begyndt altid af have frugtmos med i måltidet, have hende siddende hos mig og lade som om det er mig der skal spise, så bliver hun lidt interesseret. Bruger også gerne æblebåd/gulerod eller andet i stedet for en ske for at snyde hende lidt, og det virker nogen gange. Hun gylper også rigtig meget og savler en smule, men ikke voldsomt.
Hun tager stadig fint på, men jeg kan godt nogen gange være lidt i panik over hvordan vi dog kommer videre og bliver glad hver gang hun får smagt på lidt mad – for hun lever jo stadig af ammemælken. Har spurgt på hospitalet efter hvornår man eventuelt vil lave en vurdering af om munden kan være ramt af spasticiteten. Eller måske er mundmotorikken bare sent udviklet eller også har man overskredet den periode hvor hun naturligt viste interesse for maden. Snakker også jævnligt med min egen sundhedsplejeske og vil gerne have hende til at se min datter spise når hun kommer på besøg her inden jul. Har også fået råd om at prøve at gøre hende opmærksom på at bruge munden vha tandbørste, massage af kinder etc inden et måltid.
Vil meget gerne høre hvad du synes om alt dette?
Da hun stadig kun lever af mælk, kan det så betyde at hun ikke er mæt nok til at klare natten (5-6 timer uden mælk), synes tit hun virker sulten i løbet af aftenen/natten eller også er det problemet med at falde i søvn ved brystet som hun så mangler når hun vågner, men det er jo en helt anden histore, har set dine råd mod dette og forsøger at forhindre at hun falder i søvn der. Hun har ellers da hun var mindre kunne sove op mod 8 timer i træk når hun blev lagt i seng, men nu er det oftest kun 2-4 timer. Hun vågner også meget let i øjeblikket. Ammer hende stadig før samt efter hun har sovet.
Vi vågner oftest omkring 6.30, hun sover så formiddagslur og eftermiddagslur – lidt forskelligt hvilken lur der er 1 og 3 timer, nogen gange også en sen eftermiddagslur og så i seng omkring 18 eller 20, lidt afhængig af hvornår den sidste lur har ligget og om hun er til at få til at falde i søvn, ellers kommer hun lidt op igen. Hun har altid sovet meget, aldrig været vågen til 22 som andre babyer, faktisk nogen gange haft nat fra 15.30-05.30 (!), og kan ofte stadig kun være vågen 2 timer ad gangen, det er dog ved at blive bedre med at være lidt længere tid vågen.
Hilsen