Svar: Mit barn vil ikke spise skemad!
10. december 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Og jeg er oprigtigt ked af at høre at jeres datter kan forventes at udvikle lammelse efter iltmangel i forbindelse med fødslen - det gør mig ondt!
Når det er sagt, så lyder hun dog også til at være en pige, der udvikler sig rigtig godt og som er rigtig godt med på mange punkter og det er rigtig dejligt:)
Der er især to ting som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser din fine beskrivelse af din datter. Det ene er at du fortæller at hun ofte kaster op, du fortæller at hun ofte kløjs i maden, hvis grøden f.eks. er for tyk og at det helst skal være tyndt og til at drikke, for at det går bedst. Du fortæller også at maden ofte skubbes udad med tungen - dette er helt normalt for små børn, der starter med skemad, men I har været i gang længere tid nu og stille og roligt skal hun igang med at finde ud af at bruge tungen rigtigt ...
Du fortæller at du har talt med sygehuset om, hvorvidt hendes mund kan være ramt af spasticitet - og det lyder som om at du har fået at vide, at du skulle prøve at massere hendes kinder, prøve med en tandbørste på gummerne osv. Det er også rigtig fint - men jeg tænker faktisk at lillepigen måske har brug for lidt mere mundmotorisk træning og i hvert fald en vurdering af, hvordan hun mundmotorisk er udviklet. Jeg vil derfor foreslå at du taler med lægen om at få lavet en mundmotorisk vurdering - f.eks. af en ergoterapeut med uddannelse i dette.
Jeg ved at nogle kraniosakral-terapeuter også ved en del omkring mundmotorisk udvikling - og at de nogle gange kan behandle børn med mundmotoriske udfordringer. Jeg kan dog ikke anbefale dette - det bør jeres læge vurdere.
Det kan sagtens tænkes at jeres datter har brug for mad der passer til yngre børn, for at kunne kapere det - og det er okay. Det er jo netop vigtigt at sikre hende mad, som hun bearbejde i munden og kan optage næringen af ... og så skal hun "bare" have lidt mere tid til at komme igang med skemaden og maden videre frem.
Det andet som slår mig, når jeg læser dit brev er, at du skriver at du altid ammer både før og efter en lur og at du normalt giver skemad " ½ time efter hun er vågnet og blevet ammet" ... Det lyder for mig som om at hun får rigtig meget mælk og med den alder hun har, vil det være rigtig godt at du ikke længere ammer, når hun vågner, men netop i stedet starter med skemaden.
Det vil altså være en rigtig god idé at lave en rytme, hvor hun tilbydes lidt skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur og så tilbydes brystet inden hun skal sove igen. På den måde giver du bedst plads til begge dele i maven.
Det er vigtigt at du kun giver hende få skefulde til max ½ dl grød eller mos af gangen, vand af kop, lidt brødskorper, agurk, frugtbåde osv. i hænderne at gumle på selv - så hun lige får lidt og stille og roligt vænner sig til det. Det er bedre med lidt og tit end få og store måltider. Og det er vigtigt at det bliver en succes for jer begge og at hun holder maden i sig og nyder det :)
Hun lyder til at være stærk i ryg og nakke og lyder derfor godt til at kunne sidde selv. Derfor vil jeg anbefale dig at du sætter hende i den høje stol og at du sætter dig foran hende. Det er vigtigt at I kikker på hinanden, så hun kan spejle sig i dit ansigt. Sæt dig med skålen med grød eller mos i hånden og fang så hendes blik, hendes opmærksomhed "mmm mam mam, hej skatterpige, er du klar, mam mam" - og du skal åbne munden, ikke lægge bånd på dig selv, så hun kan spejle sig i dig - når du åbner munden, åbner hun også munden - ind med skeen - og forfra "mam mam, smager godt". Giv hende lidt at drikke undervejs og fang hende så igen, så du hjælper hende med at holde fokus omkring skemaden og det at spise :)
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: ½ dl grød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9 ...
Frokost 11-11.30: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, prøv med gulerodspure iblandet forskellige grøntsager - det giver en sød og mild smag og konsistens. Vand af kop og tilbydes også ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. i hånden at sidde med selv.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16: ½ Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og powernapper måske
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, forsøg igen med forskellige typer af grøntsager, prøv med rodfrugtsblandinger, som har en naturlig sødme. Brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 03: Denne amning begyndes stille og roligt at kunne springes over.
Som du kan se, passer det i min plan med ca 2 ½ times vågenhed af gangen og jeg tænker at det vil hun sandsynligvis godt kunne klare nu. Nogle gange vil du måske skulle putte hende efter 2 timer, andre gange kan hun så pludselig være vågen i 3 timer og den fleksibilitet skal have lov til at være der. Det der er fokus lige nu er som sagt skemad, når hun vågner og brystet inden hun puttes, for at se om hun så bedre kan indtage begge dele - og husk - lidt har også ret:)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske