Svar: Ingen interesse i skemad
10. december 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev og velkommen tilbage - hvor dejligt at I har fået en lillesøster - stort tillykke med det :)
Jeg kan godt forstå at det må være frustrerende, når lillepigen nu pludselig hverken vil have skemaden eller flasken - for noget skal hun jo leve af og det gør dig naturligt frustreret og ked af det, hvis du føler at du ikke kan få hende til at spise... Helt håbløst er det dog ikke og jeg tænker at det nok skal lykkes:)
For at skabe interesse for skemaden, kan du gøre flere ting - her kommer lige en liste med 10 forslag:
1. Det vil være en rigtig god idé at du starter med skemad, når hun vågner af en lur og først giver mælk inden hun skal sove (eller, når hun sover:)). Det giver bedst plads i maven til begge dele.
2. Det vil være en rigtig god idé at du starter med at give hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på. Det at sidde og sutte på noget, sætter gang i enzymerne i spyttet og også i mave og tarm og det giver lidt appetit. Derfor vil det være rigtig godt at hun starter hvert måltid med lidt i hånden, imens laver du grøden og derefter er hun så mere parat til at spise.
3. Det er vigtigt at du nu sætter hende i den høje stol, når hun skal spise og at du giver hende skemad samtidig med at du sidder overfor hende og hjælper hende med at holde fokus på det at spise. Hun skal kunne spejle sig i dit ansigt, så når du åbner munden, så åbner hun også munden.
4. Det er en god idé at variere mellem grød, frugtmos og grøntsagsmos, men gerne så mindst en ting går igen, så hun ikke kun får nye smagsvariationer. Det vil sige at de dage, hvor du giver samme grød om morgenen kan du give anden grød eller grøntsagsmos til frokost og modsat, de dage, hvor du giver forskellige grød om morgenen kan du bibeholde samme grød eller grøntsagsmos til frokost, som dagen før - så der på den måde er genkendelighed. Introducerer du nye grød og grøntsagstyper, så kan det være en god idé at gøre det hver 3 dag - med ca 3 dages mellemrum, så også dette bliver genkendeligt.
5. Det er en god idé at holde fokus på at lidt og tit er bedre end få og store måltider. Det er således bedre at hun spiser 3 skefulde til ½ dl. flere gange dagligt end at hun spiser 1-1½ på en gang. Smagsprøver har også ret og det er vigtigt at I begge får en god oplevelse ud af det.
6. Det er vigtigt at holde hendes mave igang naturligt ved at variere grød og mos, og hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så kan det være en god idé at give hende laktulose i en periode. Hvis ikke maven fungerer, hvis hun har tendens til forstoppelse, så vil det også påvirke hendes lyst til både skemad og flaske.
7. Det er vigtigt at hun får væske nok, da det har betydning for mave-tarm-funktionen og hvorvidt der kan gå op til 6 timer mellem flaskerne afhænger af hvor meget hun kan drikke i hver flaske. Hvis hun kan drikke 200 ml i hver flaske og gøre det 4-5 gange i døgnet, så bliver hendes behov for mælk dækket ind og derudover kan hun få vand af kop. Men drikker hun mindre, vil hun naturligt have brug for flere flasker ...
8. Det er vigtigt at du lige nu holder fokus på at det at spise skal forbindes med noget hyggeligt og rart - mere end på hvor meget hun indtager og hvad hun indtager. Du skal ikke spekulere så meget på om det er hjemmelavet eller købt, du serverer - det vigtiste er at hun spiser. Du skal på samme måde heller ikke lige nu gå op i hvor grov grød og mos er - bare hun spiser.
9. Kød og fisk gives i meget små mængder og det er vigtigt at du holder maden "sovset" og lind. Det betyder at kød og fisk kun skal give en lille smule struktur og bid lige nu - stadig skal maden kunne synkes næsten uden problemer ..
10. Det er en rigtig god idé at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides skridt for skridt igennem de første smagsprøver til familiemaden ... :)
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne, hvorefter hun sover videre
Morgen 8: Tilbydes frugtbåde i hånden at gumle lidt på selv og du følger efter med lidt grød smagsprøver til ½ dl grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager - falder hun i søvn uden og spiser flasken i søvne, er det helt okay.
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på, og du tilbyder lidt frugtmos på en ske, vand af kop.
Flaske og sover evt. en powernap eftermiddag
Aften 18: Tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på selv og du følger efter med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Alle flasker må gerne gives i søvne, det der skal prioriteres her er at hun stadig får sin mælk og sit behov for væske dækket. Hvis du skønner at hun vil trives med fire flasker med 200 ml i hver, så hun samlet får 800 ml mælk via flaske, så er det helt okay. Det vil stadig være en flot mængde. Her vil jeg så foreslå at det er flasken eftermiddag du fjerner først og derefter flasken om formiddagen inden formiddagslur. De flasker der ligger aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur er det generelt en god idé at bibeholde:)
Hun må drikke af tudkop, kop uden tud, snapseglas eller hvad du nu kan finde på - det vigtigste er at hun drikker vand og lærer at drikke vand sammen med sin skemad.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej.
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske