Svar: Vågner hver 2-3 time og ammes
10. december 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at der faktisk er sket lidt ændringer i den rigtige retning, siden du skrev sidst - i hvert fald ser det ud som om at jeres dreng ikke længere ammes inden formiddagsluren og på den måde er han, i hvert fald på det tidspunkt, nu i stand til at sove uden at få bryst først - det er rigtig godt. Det er så den rutine, du stille og roligt skal prøve at overføre til de andre puttetider også :)
Mælk skal han stadig have, men det er vigtigt at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Når du f.eks. lægger dig og ammer ham om aftenen, så er det altså vigtigt at du trækker brystet ud af munden på ham og at han slipper lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det er vigtigt at han nu lærer og nu registrerer at sove uden brystet i munden - netop for at han også kan undvære det om natten.
Det er naturligt en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at han får både mælk/væske og mad nok hele dagen og om aftenen. Hvis hans behov ikke dækkes tilstrækkeligt der, så vil han naturligt søge det om natten. Derfor skal du sikre dig at han får de amninger han har brug for og også sikre at han får drukket vand af kop. Og ja - det kan også være en god idé at introducere en godnatgrød i 8 måneders alderen, for på den måde at mætte ham lidt ekstra til natten. Gives den før 8 måneders alderen kan der være en risiko for at han vågner ekstra meget og søger brystet ekstra, fordi maven arbejder på højtryk for at bearbejde al den mad ... og altså give modsatte effekt.
Når han søger brystet om natten, så er det vigtigt at du afkorter amningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men får mindre og mindre mælk og tilsidst lærer at undvære det. Det er vigtigt at du samtidig med dette sætter noget andet i stedet - f.eks. dine hænder, kærtegn, nærhed, så han fremover kan beroliges med dette i stedet for brystet.
Og søger han så brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden. Du må gerne have ham ved siden af dig, så han stadig får masser af nærhed. Du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, som han allerede gør :)
I kan naturligvis også vælge at lade far tager over, hvis det er for svært for dig. Du kan vælge at sove i et andet rum i et par nætter og far og søn kan sove i dobbeltsengen. På den måde er mælken ikke tilgængelig - der er lukket for mælkebaren - men han kan stadig få masser af nærhed, fysisk kontakt, kærtegn osv. Far kan give det hele bare ikke brystet og det kan godt have sine fordele.
Nogle forældre vælger også at introducere en flaske, og kan have glæde af dette, da modermælkserstatning og/eller vælling kan mætte mere end modermælk. Derfor oplever nogen at en flaske f.eks. sen aften giver mere ro om natten og gør at barnet begynder at sove et længere stræk. Flasken har også den fordel, at far kan give den. En anden fordel er at den kan gives i tremmesengen, hvis I ønsker at jeres dreng skal sove der, så han ikke oplever at blive flyttet undervejs i sit putteritual.
Da du den sidste måned har forsøgt ammenedtrapning med varieret held, så kunne du overveje om en flaske ville være en idé hos jer ... :)
Da han sover godt i sin voksipose, må I gerne putte ham i den om aftenen - den burde kunne gøre det ud for en sovepose, så I ikke behøver købe begge dele. Er voksiposen meget varm, kan han have lidt mindre tøj på i den. Evt bare en bodystocking i uld, som også kan hjælpe ham med at temperere sin varme, når han sover inden for.
Og ja - han kan godt få for meget mælk. Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet får og nogle børn bliver det man kalder for "mælkedrankere", hvor de indtager så meget mælk, at det påvirker deres indtag er mere sufficient mad. Derfor er det vigtigt at holde tilbuddet om mælk (bryst eller flaske) på et niveau, hvor der stadig er plads til rigtig mad i maven ... Når det er sagt, så skal der naturligvis også være plads til at han kan have brug for en ekstra amning og hvis han er en meget varm dreng, så har han måske brug for den ekstra væske og søger derfor brystet lidt ekstra om natten ...
At han er glad for brystet og nærmest jubler, når du lægger dig med ham er rigtig dejligt. Det viser også at han nu begynder at skelne bryst og dig mere og mere fra hinanden - I er ikke længere et hele, han ved godt at du er mor med bryster - han reagerer ikke på samme måde, når far f.eks. lægger sig med ham :) Så se det også som tegn på en sund og god udvikling, at han nu reagerer som han gør overfor brystet og nyd at han også er glad for amning :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske