Svar: Stop med sutteflaske - 15 mdr.
11. december 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dit fine spørgsmål og hvor dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om at det går godt hos jer .. :) Dejligt!
For mig er det rigtig vigtigt at stop med sutteflaske sker stille og roligt, så barnet kan følge med og så barnet stadig forbinder det at komme i seng med noget trygt og rart. Det er således vigtigt at flasken erstattes med et nyt og dejligt putteritual og ikke bare fjernes fra den ene dag til den anden.
Med den alder jeres dreng har nu vil det være en rigtig god idé at introducere en puttebamse og eller putteklud. Dette kan bruges sammen med flasken og stille og roligt tage mere og mere over og de fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder bevidst at bruge en sådan ting.
Det vil også være en rigtig god idé at introducere en godnathistorie, som han kan få læst højt samtidig med at han lige nu så både har sin flaske og sin puttebamse/klud.
Jeg forestiller mig altså at han 1-2 uger endnu fortsat putte med sin flaske, men samtidig også med historie, snakke lidt om dagen, godnatsagn, I sidder hos ham, læser, han ligger i sin seng, putter med bamsen osv. Og samtidig med dette så skærer I mængden af mælk i sutteflasken ned, så han får mindre og mindre. I stedet for 240 ml, så får han 220, så 200, så 180, så 160 osv. og tilsidst går han over til at få lidt lun mælk af en kop.
Hvis han ikke allerede får en godnatgrød som en del af sit putteritual, vil det være en rigtig god idé at giv ham det nu, så I er sikre på at han ikke er sulten når han går til ro for natten.
Flasken erstattes stille og roligt af en kop lun mælk, til at starte med ved sengen, hvor han er vant til at få sin flaske, stadig får han historie, sang, puttebamse osv. så ritualet ligner sig selv fuldstændig - eneste forskel er dog at at mælken nu gives af kop i stedet af flaske. Og stille og roligt går I så over til at han får sin kop med mælk sammen med godnatgrød og derefter får børstet tænder og bliver så puttet. Stadig med godnathistorie, sang, puttebamse osv. Men nu får han ikke længere flaske og mælk gives før han får børstet tænder af en kop.
På den måde kan ritualet ændres stille og roligt og stadig på en måde, hvor jeres dreng kan følge med og ikke føler at noget tages fra ham på en voldsom måde - det der sættes i stedet er mindst ligeså godt :)
Flasken bør trappes ud nu, og senest når han er 18 måneder, bør den være helt væk. Netop nu kan være et rigtig godt tidspunkt, for mange børn vil i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de vågner og græder om natten og hvis han stadig er vant til flaske der, så kan det være ekstra svært at komme af med den ... Så prøv om ikke I kan få den erstattet af noget andet nu :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske