Brev:
Jeg er blevet til sut om natten
11. december 2012
Alder:
4 mdr.
Jeg er blevet til sut om natten
Kære Helen
Min lille pige bliver 4 måneder om en uge og sidst jeg skrev til dig havde jeg en powernapper om dagen. Det er hun tildels stadig, men jeg arbejder aktivt på at aktivere hende mentalt og motorisk i hendes vågne timer, hvilket er ved at hjælpe på søvnen. Hun sover 4-5 timer fordelt på 3 lure. Hun starter dagen ved 6 tiden og puttes til natten ved 20tiden med putteritual, som fungerer rigtig godt. Jeg fuldammer hende med 1,5-2 timers hyppighed om dagen. Amningen foregår, når hun vågner og igen, når hun puttes og jeg føler, at hun spiser godt og koncentreret samt at jeg har masser af mælk til hende.
Men om natten er hun begyndt at sove meget uroligt og vil helst gumle (ikke spise) på mig en gang i timen (hun tager stadig ikke sut). Hun sover ved siden af mig, da hun vågner, hvis hun flyttes i lift eller egen seng. Hendes lille krop rumsterer meget rundt og måske er det det, der vækker hende? Jeg prøver at svøbe hende, men hun sparker sig ud af det. Jeg ligger også en hånd på hende, men det virker kun efter brystet. Jeg lister brystet ud af hendes mund lige inden hun falder i søvn og lægger suttekluden i stedet, hvilket hun accepterer, men hun vil bare have brystet igen efter en time.
Hun har tidligere selv fundet ind i en god rytme, så skal jeg bare se tiden an og ligge bryst til hele natten? Eller kan jeg gøre noget for at sikre, at vi begge får sovet bedre om natten?
Hilsen
En efterhånden meget træt mor.