Svar: Jeg er blevet til sut om natten
11. december 2012
Alder:
4 mdr.
Kære efterhånden trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går stille og roligt bedre hos jer - 4-5 timers søvn i løbet af dagen fordelt på 3 lure, lyder som en rigtig fin rytme :)
Det lyder også som om at du nu er opmærksom på at få lillepigen fyldt rigtig godt op med mælk og amme hende hyppigt i løbet af dagen og aftenen - det er vigtigt for at hun ikke behøver søge brystet hele natten. Og så lyder det også som om at du har masser af mælk og kan mærke at mælken løber til, - det lyder derfor ikke som om at der lige nu mangler noget. Og altså ikke derfor hun vågner om natten.
Man skal naturligvis altid være opmærksom på om den hyppige søgning mod brystet i nattetimerne skyldes behov for at få sat mælkemængden ekstra op. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og natamning er derfor vigtigt for at øge og også bibeholde amning. Men hos jer, lyder det ikke som om at din datter dier for at spise, mere at hun dier, fordi hun har brug for den ro i maven det at sutte giver hende ...
Og derfor kan det være en god idé at arbejde på at hun nu får en sut - hvis du kan få hende til det .. Jeg ved at nogle brystglade børn bedre acceptere en flad, bred sut i naturgummi ... andre en kort rund sut i silikone. Du kan forsøge at finde dette. Nuby har på et tidspunkt lavet en gennemsigtig sut, hvor også skjoldet var gennemsigtigt. Det så lidt sjovt ud, når barnets suttede, fordi man kunne kikke ind i munden .. Nogle brystglade børn ville gerne acceptere denne sut, men om de stadig er på markedet ved jeg desværre ikke ... anatomiske naturgummisutter kan du ofte få i supermarkedet, de er ikke så dyre og også værd at forsøge.
Alternativet kan naturligvis være at du kommer en lillefinger i munden på hende, så hun lige får lidt at sutte på, falder til ro, men stadig ikke får mælk ... Det kan godt være en måde at lære hende at komme videre i søvnen på og du kan give hende din lillefinger mindre og mindre. Denne løsning er naturligvis ikke så hygiejnisk ...
Så skal du naturligvis også sikre dig at hun ikke vågner, klynker og søger dig, fordi hun har ondt. Hvis hun har ondt i maven, så kan det hjælpe at sutte, det samme gælder, hvis hun har ondt i ørerne. Hvis du skønner at hun kan have ondt, så kan det være en god idé at få lægen til lige at tjekke hende igennem ...
Det kan også være en idé at du nu prøver at putte hende i egen seng, gerne stadig ved siden af dig, så hun har dig tæt på, men uden at ligge helt tæt op af dig. Når hun ligger tæt sammen med dig, så dufter hun også din mælk og lysten til at sutte vil naturligt være større (sværere at komme væk fra), når I ligger tæt, end hvis hun ligger en lille smule på afstand.
Nogen vælger også at introducere en flaske om aftenen i denne alder. Modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk og ligger lidt tungere i maven, hvilket kan give en roligere nattesøvn for både forældre og barn - hos andre har det dog igen stor effekt ...
Og så skal du naturligvis også stille og roligt overveje om hun begynder at have behov for lidt skemad. Når hun er 4 måneder gammel, er det generelt en god idé at forsøge at øge hendes indtag af mælk, men hvis dette ikke virker til at være tilstrækkeligt og du kan fornemme at hun får masser af mælk hos dig, så kan det godt være tegn på at hun stille og roligt skal igang med lidt smagsprøver på lidt grød. Det vil være rigtig godt at du her ikke starter om aftenen, men derimod om dagen f.eks. til frokost og giv kun få skefulde af gangen. Du kan læse meget mere om dette i "Helens bog om børn og mad" ... :)
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske