Svar: Svært ved at falde i søvn om aftenen - 13 mdr.
13. december 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres børn nu rent faktisk sover om natten - vi kan dog godt blive enige om, at det ville være rigtig dejligt, hvis de kunne lægge sig til at sove lidt tidligere om aftenen ...
Der er flere ting som spiller ind hos jer, blandt andet deres alder og den udvikling de går igennem lige nu. Der er helt naturligt at børn i 13-14 måneders alderen har rigtig svært ved at lægge sig til at sove og at de søger ekstra kontakt og nærhed, når de skal give slip på dagen og overgive sig til søvnen.
De er stadig så små, at de ikke ved, hvor I går hen, når I går. De ved ikke at I er i stuen og at de trygt kan ligge på værelset. Når de ser at I går, så føler de sig naturligt forladt og alene. Det er derfor de græder, når I rejser jer og forsøger at gå fra dem - de kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke hvornår I kommer tilbage igen.
Det kan være en rigtig god idé at øve lidt adskillelse med dem i løbet af dagen, f.eks. lege gemmeleg, hvor I skiftes til at finde jer forældre sammen med børnene. På den måde kan de stille og roligt lære, at man ikke er forsvundet selvom man er ude af syne, de kan også lære at lytte, lægge mærke til lyde og på de måde få en fornemmelse for at man ikke er alene.
Det kan godt være at I skal prøve at putte dem lidt tidligere om aftenen, måske når de at blive lidt for overtrætte og har derfor sværere ved at sove ... Det er sådan at der kører et søvntog og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man ligger og venter på at søvntoget skal komme, så kan man ikke sove, så bliver man naturligt frustreret og kan ikke falde i søvn. Man kan komme for tidligt til toget og man kan også komme for sent til toget. Og søvntog kører normalt med 20 eller 40 minutters interval, så hvis man ikke når det ene, så kan det være en god idé at vente på det næste og har man overblik over det, så kan det nogle gange være en god idé at satse på et lidt tidligere tog ... håber du forstår, hvad jeg mener.
Hvis I har indført et aftenbad, så er det vigtigt at der går mellem 1-1½ time fra de kommer op af badet og til de puttes. Ellers vil badet have modsatte effekt og netop kvikke dem op. Det er vigtigt, men svært at ramme det rigtige tidspunkt, for både aftensmad, bad, godnatgrød og putning - jeg ved det godt ...
Det kan være en god idé at indføre en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder bevidst at tage en sådan til sig og det kan være en god idé at introducere dette. Fordelen er at de kan styre behovet for bamsen og kluden selv, de kan trøste sig med den, nulre og nusse næsen, holde den osv. når de har brug for det og den vil være en god substitut for jer - både om aftenen og også når de om kort tid skal starte i vuggestue.
Det er vigtigt at I holder fast i et fast ståop-tidspunkt om morgenen og forsøger at følge så fast en dagsrytme som muligt - også selvom de har sovet sent om aftenen. Det er vigtigt at I ikke "lader dem sove lidt længere", fordi I tænker at de jo har brug for det, fordi deres nattesøvn ellers bliver for kort. En god dag starter om morgenen og det er vigtigt at de kommer op, og at dagen har nogenlunde struktur og ensartethed, så vil de naturligt også være lettere at få til at sove om aftenen og det rette puttetidspunkt også lettere at finde.
I skal overveje, hvor meget I skal være hos dem, når de er puttet. Det er super med godnathistorie, sidde der, hjælpe dem til fysisk ro og på den måde signalere at det er tid til at sove nu - men hvis de konsekvent hopper rundt, leger og har en fest, så kan det være udmærket at gå kortvarigt fra dem. Ikke for at de skal græde og blive kede af det, og ikke for at køre en "kontrolleret grådmetode", som nogle anbefaler - det gør jeg ikke; men det handler mere om at signalere til dem, at det netop er sovetid og ikke legetid og ved at gå kan man vise dem, at man ikke vil lege.
Når man går, så er det vigtigt at man kun er væk i kort tid - f.eks. 3 minutter og tiden skal ikke forlænges. Man skal også gå tilbage selvom de ikke græder eller protesterer, for det er vigtigt netop at vise dem, at de ikke er ladt alene, men at man stadig er der og at de derfor trygt kan sove. Det er også vigtigt at man hele tiden vurdere, hvad deres gråd eller protest handler om. Hvis de græder ulykkeligt, så skal man naturligvis blive hos dem, hvis de græder fordi de er overtrætte og har brug for at vi er der, holder hænderne på dem og de så derved kan falde til ro, så skal man være der og give dem den ro - men hvis de græder "protestgråd" en slags "jeg vil ikke sove, jeg vil lege" så kan man godt gå kortvarigt.
Når I går, så vil de rejse sig, smide sutten ud på gulvet, snakke sammen, tumle rundt, og så går I kortvarigt, vender tilbage igen. Her samler I så sutten op fra gulvet, giver dem puttebamsen, putter dem med dynen igen, kærtegnet, holder lidt i hånd og gentager på den måde putningen og at det er sovetid. Og her vurderer I så om I skal gå igen eller om I skal blive der - alt efter hvordan de reagerer og hvad de virker til at have brug for, netop så de hele tiden er trygge.
Det vil være meget normalt at I er nødt til at gå frem og tilbage måske 2-3 gange, så forstår de at det er sovetid og ikke legetid og vil så være parate til at lægge sig til at sove og kan så netop sove, ved at I så bliver der og bruger 10 minutter på det. Det er godt givet ud af bruge 10-15 minutter på denne måde, fremfor 2 timer, hvor det hele ender med at "gå op i hat og briller" og alle bliver mere eller mindre irriterede og frustrerede :)
Og når alt dette er sagt, så tænker jeg også at det tager tid at ændre på en rytme og få nye søvnvaner kørt ind og at I er nødt til at give det lidt tid ... Så på den måde arbejder tiden altså også for jer :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske