Svar: Aften uro og flaskebarn
13. december 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Dorte
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror - hvor dejligt at I har fået en lille dreng og det lyder som om at familien som udgangspunkt trives :)
Der er flere ting som jeg tænker spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første så oplever rigtig mange forældre en ændring i børns søvn og madvaner netop i 3-4 måneders alderen. Netop i denne alder, vil mange børn begynde at sove kortere lure i løbet af dagen og de vil ofte også have en længere vågenperiode om aftenen. Rigtig mange børn vil i denne alder ikke gå i seng og vil ikke være parate til at sove før klokken måske er 22 og som forældre bliver man naturligt frustreret, hvis man tror at børn skal sove allerede kl 20 ... Derfor kan aftenerne nogle gange godt blive lidt en "kamp", fordi forventningerne til barnets søvn er lidt anderledes end man måske tror.
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat end hos os voksne. Det spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn. Men netop i 3-4 måneders alderen begynder barnets søvn at indeholde lidt flere søvnstadier og begynder således at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Jeres dreng har derfor en alder lige nu, hvor han godt kan sove kortvarigt og hvor han kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han bliver let forstyrret, f.eks. når han spiser. Han kan have svært ved at koncentrere sig om både flaske og bryst. Når han spiser, så dier/sutter han lidt, slipper, smiler til dig, tager fat og dier/sutter igen, så kommer far eller storesøster ind i stuen, så kikker han efter dem og pludselig er han ikke interesseret i at spise, det er meget sjovere og hyggeligere at pludre. Det kan være forklaringen på hvorfor det er svært for dig at få ham til at indtage mælk nok ... Han er lige nu meget opmærksom på alt hvad der foregår omkring ham, han kommunikerer mere og mere bevidst, bruger også sig selv mere og mere motorisk, flytter på sig under søvn osv. Og det gør alts sammen at det med mad og søvn lige nu kan være lidt svært :)
Du fortæller at han sover godt om dagen, men er meget vågen om aftenen og jeg tænker at det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne begynde at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. De fleste børn vil i denne alder trives med ca 15 timers søvn i døgnet og det kan meget fint være sådan, at han sammenlagt sover 5 timer om dagen (fordelt på 3 lure) og så sover 10 timer om natten. Og de ti timer om natten kan f.eks. godt ligge fra kl 22 til 7.30-8 ...
Tre lure om dagen vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Ha, kan f.eks. sove 1 ½ time om formiddagen, 2½ time til middag og så sove 1 time sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Det kan være en god idé at forsøge at holde fast på et nogenlunde fast stå op tidspunkt og også puttetidspunkt hver dag. Det vil derfor også være fint at du nu nogle gange prøver at kikke lidt på klokken og prøver at vurdere, om han skal sove eller måske aktiveres lidt mere, så hans vågne perioder bliver mere aktive perioder.
Han er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille baby og det er vigtigt at du hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, så han på alle punkter føler sig træt og parat til at sove når han så puttes. Du fortæller at han ofte kun er vågen i en time og at han derefter sover godt og længe, og jeg tænker at du skal prøve at aktivere ham lidt ekstra, så han får lidt længere vågne og aktive perioder, - holdes lidt igang. Det er vigtigt at du om dagen ikke længere tolker hvert gab, som behov for at sove, men tænker at han måske gaber fordi han keder sig og i stedet derfor skal aktiveres lidt mere.
Jeg tænker altså, at jo mere du stille og roligt kan få skabt en rytme for dagen, hvor hans dag er inddelt i lidt mere vågne og aktive perioder og rigtige gode søvnperiode, jo mere rolig en aften vil I også få.
Der vil naturligt komme mere og mere rytme ind i dagen i takt med at han begynder at blive ældre og i 4-6 måneders alderen starter med skemad. Når det sker, vil han have glæde af en rytme, hvor ha får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove. Du kan dog godt allerede nu forsøge at give ham lidt ekstra mælk ved at give ham lidt både når han vågner og inden han atter skal sove. Netop i takt med at hans vågne perioder, bliver lidt længere, vil dette være mere muligt. Du kan med fordel nogle gange lægge en skiftning ind mellem tilbuddet om flaske, så han får mælk, bliver leget med, skiftet og så får lidt mælk af flaske igen, inden du så putter ham. Det kan øge hans indtag af mælk.
Du kan også prøve at øge hans indtag af mælk, ved at tilbyde ham flaske i barnevognen eller i hans seng. Nogle børn drikker mere, hvis de tilbydes flasken liggende, hvor de skal sove. Du bør her elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, når han sover, evt. ved at komme en lille pude ind under madrassen - han er for lille til at sove med hovedpude.
Nogle gange kan det også være en idé at prøve med en anden type erstatning. De smager meget forskelligt og måske kan han bedre lide smage af en slags end af en anden ... :) Det kan også være at han er ved at være så fysisk stor, at han har behov for at få mælk af en større flaskesut, så nogle gange hjælper det også at prøve med en større sut, måske en sut med lidt større huller, så mælken løber lidt hurtigere til ham - eller det modsatte, - du er nødt til at forsøge dig lidt frem :)
Det kan også nogle gange være en god idé at indføre et bad inden middagsluren i en periode. Det kan gøre hans aktive periode der lidt længere og samtidig gøre at han sover en god lang lur. Herefter vil han så kunne vågne op, lege, få mælk, pludre, hygge med far og storesøster der kommer hjem og så sove en lur igen - evt. hvor du lægger dig med ham i dobbeltsengen eller triller ham en tur i barnevognen. Og når han så vågner af denne lur, så kan han være vågen et par timer om aftenen, hvorefter han så går lidt senere i seng ... Det hele ændrer sig naturligt i takt med at han bliver ældre og de fleste børn vil omkring 6 måneders alderen igen trives med et puttetidspunkt omkring kl 20 ... I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du læse om hvordan børn sover i forskellige aldre og netop læse om, hvad det er der sker med søvnen i 3-4 måneders alderen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske