Brev:
8 mdr. og vågner hveranden time
2. januar 2013
Alder:
8 mdr.
8 mdr. og vågner hveranden time
Hej Helen.
Jeg skriver fordi jeg er på grænsen til total desperation!
Min søn er 8 1/2 måned og har, stort set siden han blev født, haft enorme søvnvanskeligheder. De sidste tre-fire måneder har været endnu værre end de første, og nu kan jeg simpelthen ikke klare det mere og har derfor brug for nogle gode råd.
Jeg har talt meget med vores sundhedsplejerske om det, og jeg er med på, at hver periode/måned kan have sine udfordringer, hvad søvn angår. M.a.o. ved jeg godt, at han lige nu er i separationsfasen.
Hans døgnrytme ser nogenlunde sådan her ud:
5-6: ammes
7: vågner
7.30: grød + frugtmos + vand
9.30: ammes, derefter formiddagslur
11.15: vågner
11.30: grønsagsmos + kød/fisk + rugbrødsbjælker/agurkering/gulerod + vand
14: lidt frugtmos eller grød, derefter eftermiddagslur
16: frugtmos, evt. blandet med lidt grød tilovers fra morgenmaden
18: grønsagsmos + kød/fisk + rugbrødsbjælker/agurkering/gulerod
19.30-20: ammes, puttes til natten
23-24: ammes
Som du nok kan lure, har jeg taget udgangspunkt i dine bøger om mad og søvn ift. at opbygge en mad-/søvnrytme.
Men, når det kommer til at putte og sove, så har jeg desværre ikke på noget tidspunkt kunnet få noget af det du skriver i din bog til at virke, hvilket vil sige at mit søvnunderskud nu er uoverskuelig stort! Og at både min mand og jeg bruger urimelige mængder tid hver dag og aften på at få baby til at sove! Ydermere skal jeg til at arbejde her i januar og min mand er nu på barsel, hvorfor det selvfølgelig ikke dur, at den lille fyr kun kan sove med et bryst i munden og ved at det er mig, der lægger ham i seng.
De første 3-4 mdr. kunne vi kun få ham til at sove ved at gå rundt med ham på armen efter han var blevet ammet. Da han blev for tung til det, gik jeg over til at amme ham i søvn i vores seng, hvorefter vi så kunne flytte ham over i hans egen tremmeseng. Det fungerede nogenlunde i et godt stykke tid, men virker ikke længere.
Egentlig går det for det meste godt med at få ham til at falde i søvn formiddag (for det meste ammes han i søvn) og eftermiddag, hvor jeg kan vugge ham i søvn på armen.
Det store problem er nætterne! En typisk nat ser sådan ud:
19.30: falder i søvn, ofte bliver han ammet i søvn
21.30: vågner, har svært ved at falde til ro igen, skal vugges i søvn
23.15: vågner, bliver ammet
01.20: vågner
03.30: vågner
04.30: vågner
05.30: vågner, bliver ammet
07: vågner, står op
Som vores sundhedsplejerske har konstateret, så er han en meget temperamentsfuld baby! Når han vågner, har vi nogen gange held med relativt hurtigt at få ham til at falde i søvn igen, ved at gå rundt med ham, men for det meste skriger og græder han meget voldsomt, sparker med benene og slår med armene. Om natten må vi således stå op virkelig mange gange og stå med ham på armen i 20-30 minutter, før han igen kan lægges ned i tremmesengen. Hvis ikke det lykkes, ender der med at han skriger i op til halvanden time, mens han enten er i armene på en af os eller ligger sammen med en af os i sengen (vi har p.t. en voksenseng stående i hans værelse, så den anden kan få noget søvn i soveværelset).
Vi har prøvet at få far på banen – det bliver det oftest endnu værre af! Skrigeturene er længere med far, som også har sværere ved at få ham til at sove videre i tremmesengen. P.t. er det stort set kun mor der kan putte og trøste!
Jeg prøver ved hver amning det som du har skrevet til mange andre trætte mødre: ”det er altså vigtigt at du trækker brystet ud af munden på ham og at han slipper lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det er vigtigt at han nu lærer og nu registrerer at sove uden brystet i munden - netop for at han også kan undvære det om natten.”
Vi er meget opmærksomme på at give ham al den tryghed og fysisk kontakt han behøver, og vi ved han er i separationsfasen (han klynger sig og er komplet ulykkelig, hvis vi går).
Vi udfører putteritual ved hans seng, vi forsøger både dag og nat at berolige ham med hænder, kærtegn, sang, shhh-lyde, holde ham i hånden, stryge ham blidt på hovedet, osv.
Men vi har simpelthen ikke held med noget af det og er som sagt desperate nu!
Jeg har set, at du har foreslået godnatgrød til en anden 8-måneders baby. Hvis vi skal prøve det, hvad skal det så være for noget grød, hvornår og hvor skal det gives?
Han vil hverken tage flaske eller bruge sut.
Han var til ørelægen lige før jul, men alt var som det skulle være. Han ser heller ikke ud til at være ved at få tænder.
Jeg håber meget, du kan give et godt råd.
Venlig hilsen,
Mie