Brev:
Søvn om dagen og sove længere om natten
2. januar 2013
Alder:
12 mdr.
Søvn om dagen og sove længere om natten
Kære Helen.
Så er jeg tilbage og vil gerne høre dine synspunkter om følgende:
Vores søn startede i december i dagpleje - fantastisk sted, men han har lidt svært ved at skulle dele opmærksomheden med de andre børn. Det er nu ikke fokus i dette brev, men måske vil du sige det har indflydelse på nogle af mine spørgsmål.
1. Hvordan skal vi tackle det når han vågner kl 04.30 om morgenen?
Han er i stigende grad begyndt at vågne så tidligt, hvilket ikke passer moren og faren i huset. Vi har accepteret kl 5-5.30 da det mere har været reglen end undtagelsen.
Positivt kan man sige han har en nogenlunde stabil rytme døgnet rundt - (Vågen omk kl 5, lur på 1 time mellem 7-8, sove igen omk kl 12 på en time, og en lille lur på 20-30 min inden aftensmaden), og i seng 19-19.30.
Men hvorfor pludselig ændre sin soverytme om natten til at vågne SÅ tidligt? I morges (4.30) stod jeg derinde først 1/2 time da han faktisk sov, men hver gang jeg bevægede mig opdagede han det. Dernæst et stædigt forsøg med vælling der gav mig endnu 30 min med bøjet ryg ind over sengen :) han vandt og kl 5.30 stod vi endelig op.
2. Hvordan skal vi tackle dagslurene?
Han holder ikk så længe om morgenen og kan oftes puttes en times tid inden dagplejen mellem 7-8. Her på det sidste kan han nu godt holde lidt længere hvis vi gør os lidt umage for at holde ham hen.
Han har brug for en lur igen omkring kl 12 og sover her en time. herefter opstår min tvivl, for når han vågner mellem 13-14 har han svært ved at sove igen inden aften. Tilgengæld bliver han vildt træt omk kl 18. Jeg er bange for at lægge ham rigtigt der af frygt for at han vågner endnu tidligere! For det meste giver jeg ham en lille lur på 20-30 min ved 16.30 tiden- når jeg kan, men ofte bliver den 17. Jeg har det "skidt" over at lægge ham så sent, men også over at lade være.
Hvad tænker du?
Kærlig hilsen og godt nytår!