Brev:
For meget tryghed?
2. januar 2013
Alder:
12 mdr.
For meget tryghed?
Hej Helen.
Jeg er bange for jeg er ved at ødelægge min søn.. Victor har altid været mors dreng - uden tvivl, og er det stadig. Tænkte at den dag amningen stoppede ville det vende, men nej. Og det er måske min egen skyld. Jeg vil derfor gerne hører dine tanker omkring dette.
Victor er 1 år. Og han sover stadig i vores seng.
Fra han blev født og til ca 3-4 mdr sov han imellem os. Derefter rykkede han i sin vugge, som stod klods op af mig, var virkelig bange for han skulle dø, enten af varme, han rullede om på maven, fik sin klud over hovedet osv, så vågnede en gang i timen for lige at tjekke om han stadig trak vejret. Det er vel meget normalt ?
Da han blev for stor til vuggen, omkring 6-7 mdr's alderen måtte han jo rykke i juniorseng på eget værelse. Hans værelse er klods op af vores, så jeg kunne derfor hører hvert et grynt fra ham og tjekkede ham stadig flere gange om natten, selvom han var fint tilfreds med at ligge der. På det tidspunkt ammede jeg stadig tidlig morgen, så der var jo en undskyldning for at han ku sove sammen med mig.
Amningen sluttede for et par måneder siden. Han bliver stadig puttet i sin egen seng, han sover fint og dejligt der med sin klud, bortset fra når der har været sygdom og tandfrembrud (se, der fandt jeg endnu en grund til at lade ham sov hos os)
Min kæreste tager på arbejde kl 3 om natten og der kan jeg finde på at hente Victor ind der, så han ik opdager det.
Det er jo ikke min søn, det er MIG der åbenbart har et enormt tryghedsbehov fra ham. Men ødelægger jeg ham? Gør jeg ham usikker på livet, ville han blive bange for at turde ting, genert, sky osv ?
Victor virker til at elske at sove sammen med os, han ligger sig selv i ske og putter sig helt ind til os.
Er det forkert af os? Det er nok mig der er den værste. Jeg starter nu på arbejde igen, Victor har gået i vuggestue et par måneder og det går super :) Min mor kan sagtens passe ham og han kan sove hos hende og min kæreste kan også sagtens passe ham en aften og nat hvis jeg har været ude.
Men denne enorme tryghed og nærvær han får, er det for meget og kan det "ødelægge" ham, når vi kigger lidt ud i fremtiden? Må sige at nogen rynker lidt på næsen af det, men hvis det fungere for os? Selvfølgelig skal det ikke blive ved, men mens han stadig er så lille?
Ser frem til at hører dine tanker omkring det :)
Med venlig hilsen
En løvemor.