Svar: For meget tryghed?
2. januar 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Løvemor
Tak for dit brev :) Og rigtig godt nytår!
Det lyder trygt og dejligt det du fortæller - I nyder at sove sammen, jeres dreng sover godt om natten, putter med sin klud. Han sover godt hos dig, men sover også godt hos mormor, han sover fint, når mor ikke er der og er trygt og dejligt knyttet til sin far .. Ingen problemer i det!
Man kan som udgangspunkt ikke give sit barn for meget tryghed. Det er alfa omega at børn vokser op med tillid til os forældre, tillid til at vi er der for dem, reagerer på dem og deres behov og at vi altid vil hjælpe dem. Det er så vigtigt.
Hos så lille et barn hander tryghed om nærhed. Jeres dreng forstår stadig ikke hvor I er når han ikke kan se jer. Han ved ikke at I er på den anden side af væggen, han kan ikke forholde sig til at være på et værelse imens I er i stuen. Bare han er i stuen og I f.eks. går ud i køkkenet, så vil I sandsynligvis opleve at han græder, protesterer - netop fordi han ikke forstår hvor I går hen og ikke ved, hvor I er, når han ikke kan se jer. Først omkring 16 måneders alderen begynder han at få lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet, selvom I er ude af syne.
Han her heller ikke fornemmelse for tid og ved derfor ikke, når I går, om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer. Derfor er det vigtigt for ham at se jer og mærke jer, for at han kan føle sig fuldstændig tryg.
Som udgangspunkt må jeres dreng altså meget gerne sove sammen med jer forældre, når I alle trives med det. Behovet for at sove hver for sig, er opstået i takt med at vi har fået større boliger, hvor børn har eget værelse Nogle har børneafdelinger i den modsatte ende af huset ... For 50 år og mere siden, sov de fleste sammen. Forældre sov sammen med de mindste børn og de større børn sov sammen. I mange andre lande, er det også helt naturligt at man sover sammen.
Der er naturligvis lidt forskel på, hvordan man sover sammen. Om man sover i hver sin seng i samme værelse eller om alle ligger i samme seng. Nogen familier vælger at have "samsovning" som noget helt naturligt og bygger eller sammensætter en seng, der er stor nok til at have plads til alle. Andre vælger at have en ekstra seng eller madras til børnene i soveværelset, hvor de så kan sove hele natten eller hvor de kan komme ind og lægge sig, hvis de vågner i løbet af natten. Der er ikke en fast måde at gøre tingene på, I er nødt til at gøre det, som I fornemmer virker bedst og det som I tænker I vil trives med fremover. Lige nu er hans så lille at han naturligt sover godt tæt på jer, men det kan sagtens være at han som fire årig vil trives med at kunne komme ind med sin dyne og puttebamse under armen og lægge sig på en madras, - netop fordi det er trygt og dejligt.
Nærhed og tryghed kan altså ikke ødelægge ham, når I kikker ud i fremtiden. Men når man sover sammen med sine børn, så skal man gøre sig lidt tanker omkring sexliv. Det er vigtigt at man som forældre har mulighed for at have et godt sexliv, og i det hele taget har mulighed for at vise hinanden kærtegn. Det kan være svært med et barn i dobbeltsengen / i soveværelset. Jo ældre barnet bliver, jo mere nødvendigt vil det være, at sex foregår et andet sted end barnet er. Et barn der vågner op og ser mor og far igang med noget det ikke forstår, kan godt forskrækkes og det kan virke meget voldsomt ...
Der er naturligvis ingen der siger at man ikke kan have sex alle mulige andre steder end i soveværelset og det kan sagtens fungere - men foregår det i soveværelset, så vil det være hensigtmæssigt, at der ikke er børn i soveværelset imens.
Måske har I planer om at få flere børn på sigt - og hvis det sker, vil de også kunne have glæde af at sove sammen. Ligesom du har glæde af at sove sammen med din mand og nyder at tage jeres dreng ind, så du ikke skal sove alene, så vil søskende på samme måde også kunne have glæde af at sove sammen.
Børn kan sagtens lære at sove på eget værelse på en tryg og omsorgsfuld måde og hvorvidt I skal gøre det nu eller senere, afhænger helt af hvordan I synes det vil fungerer bedst for jer alle. Lige nu lyder det som om at I har en løsning, der fungerer rigtig godt for jer. I trives alle tre og jeres dreng lyder til generelt at sove godt. Han sover fint både i sin seng og når han sover hos jer ...
Som udgangspunkt skal man aldrig ændre på noget der fungerer godt.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske