Brev:
Min dreng er blevet kræsen
2. januar 2013
Alder:
12 mdr.
Min dreng er blevet kræsen
Hej Helen.
Jeg skriver fordi min drengs mad er blevet rigtig ensformig og der er så mange madvarer og retter han bare IKKE vil spise mere, men som han ellers altid har spist med stor fornøjelse.
Lad mig give dig nogle eksempler på hvilken mad han ikke gider at spise mere: Frikadeller, medister, (det meste kød, faktisk), kogte grøntsager som broccoli, gulerod, blomkål, forskellig typer pålæg, agurk, avocado, clementin, appelsin, blomme, melon, ja det meste frugt faktisk.
Jeg vil prøve at skrive hvad hans dag typisk byder på når vi snakker om mad (når han ikke er i vuggestue)
Morgen: Havregrød med lidt sukker. Spiser en okay portion.
Mellemmåltid: Tilbyder ham en bolle med ost/smør men vil aldrig rigtig have noget. Får måske lidt banan som altid glider ned.
Frokost: Han vil KUN have makrel - alt andet pålæg nægter han at spise på rugbrød ! Han har altid spist alt, pølse, forskellige salater, fiskedelle osv, men han vil KUN have makrel. Tilbyder ham altid lidt agurk, avocado, peberfrugt, men han vil ikke have det.
Mellemmåltid: prøver igen med lidt ristet brød/knækbrød med smør/ost, lidt yoghurt med drys, der ryger max et par bidder ned. Derefter tilbyder jeg måske mango og banan som han altid gerne vil have.
Aftensmad: Han vil KUN have kartofler og sovs - ingen kød og ingen grøntsager. Har prøvet at lave rodfrugter med marinade i ovnen, før i tiden elskede han det, nu ligner han en der væmmes. Som du kan se, spiser han ikke 5-6 måltider om dagen som han burde.
Hvad Søren gør man ved sådan en kræsenpind ? Han har altid spist alt, elsker mad, men nu vil han kun have det samme og det samme og det samme .. Ingen variation overhoved ! Han er stadig nysgerrig og putter maden i munden, men det ryger lige så hurtigt ud igen :(
I vuggestuen spiser han stortset alt hvad der bliver serveret.
Han har fået et par kindtænder som selvfølgelig har generet lidt, men det kan da ikke lave om på hans madvaner for altid ? Ellers er han sund og rask, med krudt i måsen og snart på vej til at gå :)
Egentlig er jeg ikke så bekymret, han er en stor dreng, han spiser jo stadig, men bare slet ikke så varieret som jeg ville ønske.
Er det endnu bare en fase man skal igennem? Hvilket jeg håber det er. Vi er ellers rigtig gode til at gøre måltidet til en hyggelig og rolig stund hvor vi alle sidder og spiser det samme og jeg prøver på ikke at tage mig af at han faktisk næsten ikke spiser det der bliver serveret, selvom man inderst inde tænker en del over det.
Udover det, har vi intet at "klage" over, Victor er bare en dejlig dreng, der nok er lidt stædig og egenrådig ;)
Med venlig hilsen
Freya :)