Svar: Min dreng er blevet kræsen
2. januar 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Freya
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn fra 1 års alderen begynder at spise mere selektivt. Det er bestemt ikke alt der ryger i munden og meget af det, som kommer i munden, kommer ud igen. Det hører alderen og udviklingen til og det er vigtigt at du tager det helt roligt :)
Det er vigtigt at bibeholde hans nysgerrighed og derfor er det godt at du bliver ved med at servere mange forskellige ting, så han igen og igen præsenteres for forskellige fødevarer. Jo mere han ser det, jo mere genkendeligt det er, jo mere tryg vil han på sigt også blive ved at spise det. Det kan være en rigtig god idé at du altid serverer et eller andet, som du ved han vil gå igang med at spise. Hvis du f.eks. ved at han altid spiser lidt mango eller kogte pastaskruer, så læg lidt at dette på tallerkenen. Det gør at han naturligt begynder at spise, når maden serveres og det er en god vane at holde fast i. Samtidig så er det vigtigt at give ham fornemmelsen af sult og lyst til at spise og når han kan gå igang med at spise noget han kan lide, så vil nysgerrigheden ofte tage over og han vil smage på noget af det andet, der også ligger på tallerkenen.
Det er også sådan at han, med den alder han har nu og de næste mange måneder frem, bliver mere og mere bevidst om at han ved bordet kan få din fulde opmærksomhed. Det gør noget ved dig, når han lukker munden sammen, skubber tallerkenen eller maden væk, drejer hovedet, siger nej. Og det er spændende at undersøge. Det er spændende at finde ud af, hvad han med sin reaktion kan få af reaktion fra dig.
Prøv ikke at skælde ud og prøv ikke at presse ham, prøv i stedet at opfordre ham til det, som du gerne vil have ham til "ind i munden skat, ind i munden", så han hører, hvad du vil og fokus kommer på dette i stedet for at sige f.eks. "nej ikke spytte ud".
Prøv også at lade ham smage fra din tallerken. Nogle gange smager din mad bedre end hans, synes han, selvom det er det samme I får. Prøv også at lade ham give dig lidt fra hans tallerkenen. Så fokus er at det at spise er hyggeligt og noget I nyder at gøre sammen, uden at det bliver en stor leg :)
Prøv at servere mange små hyppige måltider, så han får lidt og tit, så gør det ikke så meget, hvis han ikke spiser til det ene måltid, så spiser han nok mere til det næste. Det kan også være med til at give dig lidt ro.
Hvis han begynder at lege med maden, smider den på gulvet, hamrer tallerkenen i bordet, kører maden rundt i håret, mellem fingrene osv. Så er det vigtigt at du anerkender hans lyst til at få disse sanser stimuleret uden for middagsbordet. Hvis han interesserer sig for at lave lyd og derfor banker med ske, tallerken osv. i bordet, så giv ham et hammerbræt, en tromme eller lignende som han kan lave lyd med.
Hvis han kommer maden op i glasset, så vand og mælk løber ud over det hele, eller tømmer glasset i tallerkenen - så lad ham lege med vand og bøtter i badekaret, til sommer kan han få en lille vandkande og kan vande blomsterne udenfor osv.
Hvis han gerne vil mærke maden klistre mellem fingrene, så lad ham være med til at bage boller, så han få bolledej mellem hænderne og når han bliver ældre kan han lege med fingermaling og lignende.
Det handler om at jo mere I kan stimulere ham uden for middagsbordet, jo mere ro og koncentration kan I få omkring maden ved middagsbordet :)
Du kan med fordel læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling".
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske