Svar: Sove og puttetider når baby er 2 mdr.
2. januar 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og tillykke med den lille "Duracel-kanin" :)
Med den alder jeres datter har nu er det helt naturligt at hun sover flere lure i løbet af dagen. Netop i 2 måneders alderen sover børn meget forskelligt og I er stadig nødt til at være lidt fleksible og forsøger at tilpasse jeres hverdag mere eller mindre efter hendes behov.
Generelt vil hun have behov for 15-16 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan at hun sover 5-6 timer samlet i løbet a dagen og ca 10 timer om natten, naturligvis afbrudt af mælkeindtag. Nogle børn sover 2 lange lure i løbet af dagen f.eks. en formiddagslur på 2 ½ time og en middagslur på 3 timer, men andre børn sover 3 måske 4 kortere lure og det er okay. Det er dog en rigtig god idé at arbejde på at en af hendes lure er af mindst 1 ½ times varighed - gerne 2 timer.
I 3-4 måneders alderen vil det være en rigtig god idé at arbejde på 3 lure om dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. I denne alder vil den 3 lur ofte ligge så sent, at barnet går meget sent i seng, måske først er klar til putning kl 22 - og det er normalt. Det ændrer sig igen ...
Alt dette kan du læse meget mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn":)
I forhold til hendes alder nu, så er det en rigtig god idé at lade mælk indgå som en fast del af hendes putteritual. Det vil sige at hun skal ammes (eller suppleres med flaske, som du også har gjort) lige inden hun puttes. Det er vigtigt for at hun kan forventes at sove en lidt længere lur.
Nogle gange kan det være en god idé at amme to gange mellem hver lur, det vil sige tilbyde brystet når hun vågner, lege lidt med hende, pludre lidt, skifte hende og så tilbyde modsatte bryst, hvorefter hun så puttes.
Det er også nu at du kan forsøge at skabe lidt faste ritualer så hun kærtegnes, puttes med klud, synges for, vugges lidt eller lignende - så hun på sigt har disse ritualer med sig, når hun skal puttes. Det er altså nu at du kan begynde at skabe lidt mere genkendelighed og dermed tryghed i forbindelse med putning og få skabt lidt ritualer som kan følge hende fremover.
En del af et putteritual vil ofte også være måden du putter hende i dynen eller i voksipose eller hvad hun nu puttes i. Det kan også være det genkendelige og det der på sigt gør, at hun fornemmer at det er sovetid og netop det, som gør at hun slapper af og kan overgive sig til søvnen.
Hun vil ofte ikke kunne være vågen i mere end højst 2 timer af gangen, så skal hun have lidt mælk og puttes igen. Nogle gange vil hun måske kun være vågen i 45 minutter og viser så igen træthed og andre gange kan hun så være vågen i længere tid. Og her er du også nødt til at være fleksibel.
Du skal være opmærksom på at hun ikke evner at lukke lyde ude, hun hører ligesom alt hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude - hvornår de helt er i stand til at lukke til og fra på samme måde som os, ved man desværre ikke præcist.
Det betyder at jeres lillesøster let kan blive overstimuleret - f.eks. sidst på dagen, hvor fjernsynet kører, hvor storesøster er hjemme, far kommer hjem fra arbejde, der skal laves mad osv. Helt naturlige ting som naturligt hører til og hun vænner sig til det stille og roligt - men det kan være en god idé at I f.eks. går lidt afsides med hende, når hun skal sove. Det kan være svært for hende at finde ro i stuen. Ligesom det er vigtigt at du i løbet af dagen er opmærksom på at skærme hende lidt, så hun ikke får alt for mange stimuli - uden naturligvis at fjerne alt, det er ikke meningen at du skal liste rundt - der skal stadig være aktivitet:)
Måske har der hos jer også været ekstra meget uro i juledagene og det reagerer hun naturligt på. I takt med at storesøster starter institution igen og hverdagen atter kommer ind i sin vante gænge, så giver det naturligt også mere ro om dagen og dermed ofte også mere ro om aftenen ... :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat held og lykke :)
Og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske