Svar: 2 mdr.s baby søvn og amme
2. januar 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)
Børn i 2 måneders alderen sover i gennemsnit 15-16 timer i døgnet, ofte fordelt så de samlet sover 5-6 timer om dagen og 10 timer om natten (afbrudt af mælk). Der er i denne alder stadig ikke ret meget rytme og dagene kan variere meget - og den fleksibilitet er nødt til at være der. Nogle børn sover måske to lange lure i løbet af dagen, andre børn sover 3-4 kortere lure - og det er okay. Det vigtigste er at barnet trives,- sover godt når det sover, udvikler sig, har overskud til at pludre, spiser, tager på osv.
Når jeres datter bliver 3-4 måneder, så vil I kunne arbejde på en mere fast rytme. Det vil her være en rigtig god idé at arbejde på at hun sover 3 lure om dagen - formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen.
Så længe jeres datter ikke er ældre end hun er nu, kan jeg desværre kke lave en fast dagsplan for jer, som I kan følge ... Du kan dog godt begynde at skabe nogle faste rutiner omkring putning, som kan give hende genkendelighed og dermed tryghed fremover. Det vil f.eks. være en rigtig god idé at du giver hende mælk som en del af hendes putteritual. Det vil sige at hun skal ammes lige inden hun sover. Det vil naturligt gøre at hun sover lidt længere lure og sover en lidt dybere søvn.
Derudover er et putteritual at du skifter hende, ammer hende, svøber hende - det kan være i et svøb, i dynen, i en voksipose eller lignende. At du kærtegner hende, vugger hende lidt, synger lidt for hende, putter med en klud der dufter lidt af dig, putter hende med en sut eller lignende. Jo mere ens du kan gøre disse ting, jo bedre er det og jo mere vil du kunne bruge netop dette, når hun skal sove i tiden fremover.
Du skriver at hun er begyndt at sove 6 timer samlet og efter dette er hun sværere at få til at sove længere om dagen .. Hun må godt sove 6 timer om natten, hvis hun trives og tager godt på, men det betyder naturligt at hvis hun om natten springer et brystmåltid over, så er hun nødt til at indtage det ekstra mælk om dagen, hvorfor hun her så sover lidt kortere. Hvis de 6 timer ligger om natten, hvor du selv sover godt, så er det naturligvis dejligt, men hvis de 6 timer f.eks. ligger mellem kl 20 og 02, så kan du med fordel tage hende op og amme hende mere eller mindre i søvne inden du selv går i seng. På den måde kan du sikre hende lidt ekstra mælk sen aften.
Med hensyn til aktivitetstæppet, så må hun gerne ligge der. Det er dejligt at hun nu begynder at kunne se lidt længere, kan se farver og former, strukturer og det er naturligt dejligt for hende, at ligge og kigge. Det er dog stadig jeres ansigt, jeres mimik, det at I pludrer med hende, tumler lidt med hende osv. som er bedst for jer og derfor må det at ligge på aktivitetstæppet ikke erstatte dette, men skal bruges som et supplement. Det er svært at sætte tid på, hvad der er passende, men jeg synes umiddelbart ikke at hun skal ligge mere end 20-30 minutter uden jeres kontakt. Brug det hvis du skal have lavet noget praktisk, lige skal i bad og gerne vil have hende aktiveret lidt imens eller lignende - men lad hende ligge i nærheden, så du hele tiden kan holde øje med, hvordan hun har det, hvad hun laver og om hun er okay med at ligge og kikke. Snak lidt med hende imens, kik til hende, smil og pludre med hende, så hun hører og ser at du er der og ikke føler sig alene.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg uge for uge, måned for måned beskriver den udvikling jeres datter gennemgår og hvad hun ville fortælle jer, hvis hun kunne ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske