Svar: Hjælp til døgnrytme
2. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Martha
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at det går godt hos jer :) Det lyder som om at lillepigen trives og har det godt, hun er kommet godt igang med skemaden, amningen fungerer fint og det er super. Det lyder dog også som en god idé at du nu forsøger at skabe lidt mere fast rytme, så hun får mere og mere skemad og så amningen stille og roligt sættes ned. Lige nu skal hun dog stadig ammes mange gange, for også at få sit behov for væske stillet, men antallet af amninger skrues mere og mere ned. Det vil således være passende at du ammer 6 gange dagligt nu og giver skemad 3 gange dagligt, gerne med lidt mellemmåltider ved siden af ...
Nu hvor hun er 6 måneder er det rigtig fint at begynde med lidt grovere grødtyper som havregrød eller øllebrød - som jeg kan se at du også netop er begyndt på. Derudover må hun få alle slags grøntsager og det er vigtigt at du forsøger at variere hendes indtag, så hun får så meget forskelligt som muligt. Tag gerne udgangspunkt i jeres mad, så hun får nogle af de samme grøntsager som I spiser :)
Hun skal også i gang med kød og fisk i sin grøntsagsmos, ligesom hun meget gerne må begynde at få lidt mad i hånden at gumle på selv. Det kan være lidt ristede rugbrødsbjælker eller lidt bløde frugtbåde, som hun kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, snaske og sutte sig igennem :)
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl 9.30-10 som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 16: tilbydes evt lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Ammes ofte også her og powernapper
Aften 18.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, supplere med agurk, rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 21-22 - tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure og hvad tid den 3. lur ligger på.
Først på natten: Ammes x 1 og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se i denne plan, så indgår der nu flere måltider dagligt. Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så hun ikke får for meget mad og hård mave, ikke indtager mælk nok osv. Det er bedre at du giver hende f.eks. ½-¾ dl grød eller mos og giver hende dette 3 gange dagligt, end at du giver hende 1-1 ½ dl skemad på en gang.
Læg også mærke til at hun nu skal have skemad, når hun vågner - og ikke ammes. Hun får skemad først, vand af kop og så amning inden hun skal sove. På den måde adskilles skemad og mælk og det giver god plads i maven til begge dele samtidig med at hun stadig får mælk som en naturlig del af sit putteritual.
Jeg vil anbefale dig at du køber min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og jeg guider dig gennem måned for måned, så I stille og roligt kommer igang med skemad og familiemad :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske