Svar: Selektiv 2-årig
2. januar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at din dreng spiser selektivt med den alder han har og det du skal holde fast i er, at han rent faktisk spiser. Du skal naturligvis også se på ham, se om han trives, udvikler sig, har overskud til at møde dagen, lege, hygger sig, sover godt osv. Det er vigtigt for at give dig en ro, hvis du mærker at han trives, trods det at du synes han spiser for selektivt :)
Du skal ikke lave specielle retter til ham, men give ham mad, der tager udgangspunkt i den mad du selv spiser. Det er vigtigt at lave børnevenlige retter, familiemad og sørge for at I som udgangspunkt spiser det samme.
Det er en rigtig god idé, hvis du kan sørge for at der altid er mindst en ting på tallerkenen, som han kan lide og normalt gerne vil spise. Det kan være lidt ris, ½ stykke rugbrød, kartoffelmos eller lignende, som du ved at han normalt er glad for. Det er vigtigt, fordi han så naturligt vil gå igang med at spise dette, når I sidder ved bordet. Det giver ham en oplevelse af at "nu spiser I" og en oplevelse af at spise det der bliver serveret.
Det er vigtigt at du selv spiser varieret og at han ser at du er glad for mad. Det er på samme måde vigtigt at du taler om maden, hvor mørt kødet er, hvor dejligt sovsen smager eller hvad du nu kan sige. Det skal naturligvis være oprigtigt ment, ellers kan han mærke på dig at du lyver.
Det er også vigtigt at du ikke lyver om hvad du serverer, han skal kunne stole på dig, så du må ikke sige at det f.eks. er kylling, hvis det er fisk ... :)
Så er det vigtigt at du giver ham maden adskilt, så han selv kan vælge hvad han vil spise og det er okay, hvis han er gladere for noget end noget andet. Du skal ikke tvinge ham til at smage, men hvis han f.eks. beder om at få lidt mere kartoffelmos så kan du godt prøve at sige "du må gerne få mere mos, men du skal lige spise lidt frikadelle først" eller lignende, så du på den måde stiller lidt krav. Dog skal du hele tiden vurdere hvordan han vil reagere og om det er vigtigt at han spiser frikadellen eller om det er okay at han netop der bare spiser kartoffelmos ...
Du skal acceptere hvis han siger at han er mæt og ikke vil spise mere. Og han skal have lov til at gå fra bordet. Hvis han så kommer og siger at han er sulten, så skal du lytte til dette og give ham noget sundt og nærende. Og han skal sætte sig på sin stol, så får han noget at spise. Det kan godt være lidt rester fra aftensmaden, en frikadelle, pastaskruer osv. kan godt spises koldt - og det er okay, hvis det er måden du får ham til at spise det på. For nogle gange afviser han måske netop aftensmaden fordi han ikke er sulten nok. Så derfor skal du heller ikke smide maden ud, rester kan f.eks. også gives næste dag til frokost.
Rigtig mange børn er sultne kl 17, men ikke kl 18. Derfor kan det være en god idé at servere noget af det du gerne vil have ham til at spise sidst på eftermiddagen. Hvis han har spist noget af det der, så behøver du ikke være så fokuseret på hvor meget han spiser, når I så sidder ved middagsbordet en time senere ...
Og så skal du holde mængden af saft, sukkerholdige fødevarer osv. nede på et minimum. Det giver en falsk mæthedsfølelse og fjerner dermed hans fornemmelse for at behøve mad. Han skal som udgangspunkt slet ikke have saft, men skal drikke vand. Mælk kan han få morgen og aften - men vand i løbet af dagen :) Hvis du gerne vil give vandet lidt smag, så kom et par skiver økologisk appelsin i kanden.
Kiks, tørret frugt osv. bør erstattes af grovboller, råkost, frisk frugt og bær - som mellemmåltider. Netop på grund af sukkerindholdet. Hjemmelavede boller kan være en rigtig god idåe og han kan selv være med til at bage dem. Du kan også komme grøntsager i boller og på den måde få lidt variation i ham - spinat, gulerødder, kartofler, græskar osv. kan kommes i boller :)
Jeg ved fra et af dine tidligere breve at I er alene. Derfor skal du også være opmærksom på ikke at kikke for meget på ham og ikke gå for meget op i hvordan han spiser, hvad han spiser osv. Det er vigtigt at han får madro og ikke fornemmer at det gør noget særligt ved dig, når han lukker munden :)
Håber du kan bruge disse idéer lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske