Brev:
Putteritual - hvordan?
2. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Putteritual - hvordan?
Kære Helen
Nu har jeg så købt din bog og der er mange gode råd. Men jeg har alligevel et spørgsmål.
Vores datter er nu 12 uger og der sker bare så meget med hende. Det er ligesom om hun er "vågnet op", altså på den gode måde. Hun har gennem nogle uger været meget urolig, specielt om aftenen, til tider grædende, men det er ligesom om hun er faldet lidt til ro igen.
Om dagen sover hun godt og er nem at lægge, ofte hvis jeg lige "rammer den", falder hun faktisk i søvn selv. Hun bliver puttet i slags flyverdragt, bliver svøbt, får sut og lagt i barnevogn. Efter råd fra dig, kører jeg en tur med hende midt på dagen, hvor hun så tager sin lange lur.
Men efter hun vågner fra sin eftermiddagslur sover hun stort set ikke, før jeg til sidst går til køjs med hende.
Hun kan godt tage powernaps, men det er tit på armen og det synes jeg sådan set er hyggeligt nok. Mit problem består i putteritualet, som jeg gerne vil indføre, men simpelthen ikke ved hvornår jeg skal sætte ind.
Hvad gør jeg, når vi har givet hende nattøj på, nusset, ammet, svøbt og ligeså stille vugget i søvn og så vågner hun efter 20 min og vil ikke sove igen, selvom vi forsøger at lulle hende i søvn igen. Det er tydeligt at det for hende kun var et powernap og hvad så, skal vi så gentage det igen, når hun virker træt en time senere?
Hun kan godt tage 3 powernaps i løbet af en aften og så først rigtig sove ved 22-23 tiden og det først, når jeg har slukket al lyset, ammet liggende og lægge hende i seng igen, altså simulere det vi gør om natten. Og det kan godt tage tid, men så sover hun også resten af natten (selvfølgelig afbrudt af amning).
Jeg har prøvet at narre hende og så liste ud af værelset, men så vågner hun igen.
Hun sover længe om morgenen, står først op ved 8.30 tiden. Så mit bud er hun nok skal puttes senere, men er det så ok at hun tager flere powernaps eller skal vi forsøge at holde hende vågen.
Jeg ammer hende ca kl.3 og igen kl.5-6 og herefter sover hun hos mig og kan godt melde sig igen kl.7, skal jeg så tage hende op, selvom hun godt kan sove videre, i håb om at hun så går i seng lidt tidligere?
Hun må godt være vågen om aftenen, men som sagt er jeg bange for at "fyre" putteritualet af for tidligt eller misse det, fordi hun alligevel sov....
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Signe