Svar: Putteritual - hvordan?
2. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :) Og tak fordi du har købt min bog om børn og søvn :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres lille pige nu og der sker rent fysiologisk også meget med hendes søvn. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen og at de derfor powernapper mere.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Men netop i 3-4 måneders alderen, så begynder det lille barns søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Din datter har altså lige nu en alder, hvor søvnen er mere stadieinddelt og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn kommer med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca.20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen .. Og det lyder som om at det netop er dette I oplever hos jer lige nu.
Samtidig er hun også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, hun interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, hun begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med hende. Også motorisk er hun stærkere nu, hun bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder hende på skødet osv.
Den udvikling, som hun går igennem lige nu, alt det hun oplever, alle de stimuli hun får skal bearbejdes når hun sover. Det betyder at hun lige nu vil drømme mere, fordi det netop er drømmene der er bearbejdelse af dagens oplevelser og det betyder at hun derfor vil sove mere uroligt. Hun kan f.eks. godt ligge og græde, småklynke, virrer med hovedet, nogle gange måske ligge og grine lidt imens hun sover. Det er helt naturligt for hendes alder.
Du skriver at hun ofte starter dagen sent og jeg tænker at det måske godt kan hjælpe jer, hvis du begynder at arbejde på et fast stå op tidspunkt om morgenen. Det at starte dagen til nogenlunde fast tid vil naturligt påvirke den rytme I får for resten af dagen. Det vil være med til at sikre at du bedre kan få givet hende en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil netop nu være rigtig godt at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - og ja middagsluren som den længste lur, som du har læst at jeg skriver.
Samlet vil hun måske sove 5 timer i løbet af dagen, fordelt på 3 lure og om natten skal hun så sove ca. 10 timer f.eks. fra kl 22 til 08 ... :) Hvis hun sover en meget længere nattesøvn, vil hendes søvn om dagen naturligt blive noget kortere og hendes lure kortere - og det kan være okay hvis hun trives med det, dog bør du sørge for at mindst en af hendes lure varer mindst 1 ½ time.
Det er rigtigt at du skal være opmærksom på ikke at putte hende for tidligt og samtidig også sikre at hun ikke bliver overtræt. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er vigtigt at du prøver at se hendes døgn inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun sover. Nogle gange kan man godt komme ind i en rytme, hvor barnet slatsover og slatspiser lidt hele dagen og det er generelt vigtigt at forsøge at arbejde på at hun har længere vågne perioder og længere søvnperioder. Det er ikke alle gab, der skal tolkes som træthed og behov for at blive puttet, nogle gange skal gab i stedet tolkes som kedsomhed og hvis hun aktiveres og leges med, tumles med og så først puttes ½ time senere, så vil hun måske sove bedre og også sove længere .. Men det er svært, jeg ved det godt.
Når du putter hende, så er det vigtigt at hun nu når at følge med i at hun puttes. Det er således vigtigt at hun ikke ammes i søvn og flyttes sovende fra din favn, men at hun nu får mælk og derefter flyttes hen, hvor du ønsker hun skal sove. Det er vigtigt at hun lige når at følge med i, hvor hun rent faktisk puttes. Hvis hun falder i søvn i din favn og flyttes sovende, så vil hun, når hun skifter søvnstadie, registrere at ligge et andet sted. Det er utrygt for hende og så vil hun vågne op ,være ked af det og ikke kunne komme videre i søvnen før du atter tager hende op, går rundt med hende, evt. giver hende brystet igen og hele ritualet starte forfra.
Derfor er det vigtigt at du putter hende fra dig lige der, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt, lige der hvor hun smiler til dig, er fyldt godt op med mælk, næsten ikke kan holde øjnene vågne, flyttes og falder i søvn med dine hænder, beroligelse, nærhed - men i seng, barnevogn, vugge eller hvor hun nu skal sove :)
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske