Svar: Bider og river, når vi vil tørre ansigtet
2. januar 2013
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mit sidste svar og at det nu går bedre med søvnen :)
Det er helt naturligt at jeres dreng slår eller bider, når han bliver frustreret. Det gør han fordi han mangler ord. Han kan ikke sige til jer, at han synes det er irriterende eller ubehageligt f.eks. at blive tørret om næsen - den eneste måde han kan vise jer, at han ikke bryder sig om det, er ved at reagere fysisk.
Og det er nogle gange næsten et overgreb, når vi ud af den blå luft pludselig smækker en våd klud i hovedet på barnet, for at tørre næsen eller munden. Han er jo stadig så lille at han ikke forstår vigtigheden i at få tørret sit ansigt og han er også så lille at han ikke kan forstå en forklaring ... :)
I skal naturligvis prøve at vise ham kluden og forklare ham, at han skal tørres, så han føler sig medinddraget. Gerne prøve at lade ham selv hjælpe til. Det vil ofte netop hjælpe at han føler at I ikke gør det mod hans vilje, men at det sker i et samarbejde. Han er naturligt stadig så lille at han vil have svært ved det, han kan ikke styre sine bevægelse og I er nødt til at hjælpe ham, men stadig er det super godt, hvis I kan forsøge at gøre det, så han ikke føler at hans grænser bliver overskredet.
Nogle gange kan det også hjælpe at lege det ind, så I pjatter lidt og gør lidt sjov ud af det, så selve situationen bliver lettere og ikke så ubehagelig, som han oplever det lige nu.
Nogle gange kan det også hjælpe at prøve med en anden klud, evt. en rigtig vaskeklud der er blød og gerne med lunt vand, så det at blive tørret/vasket i ansigtet er så behageligt som muligt :)
Håber I kan bruge disse idéer lidt videre - og så vil jeg også anbefale at I læser min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den beskriver jeg små børns følelser og behov, hvorfor de nogle gange gør som de gør og hvad de ville fortælle os, hvis de havde ord til det ... :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske