Svar: Putning og opvågning med kamp
2. januar 2013
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at der er sket en fremgang hos jer og det er rigtig godt. Som jeg læser dit brev, så er i gået fra at jeres datter var i favn i op til to timer og kun kunne sove der, til at I nu rent faktisk får hende til at falde i søvn i egen seng - og det er et fremskridt - også selvom det føles som om at det går tilbage - to skridt frem og et tilbage er stadig frem ... og det skal I holde fast i.
Derudover tænker jeg at der er flere ting som spiller ind hos jer, blandt anden den alder og den udvikling jeres datter går igennem lige nu. Der er helt naturligt at børn i 13-14 måneders alderen har rigtig svært ved at lægge sig til at sove og at de søger ekstra kontakt og nærhed, når de skal give slip på dagen og overgive sig til søvnen.
Hun er stadig så lille, at hun ikke ved, hvor I år hen, når I går. Hun ved ikke at I er i stuen og at hun trygt kan være på værelset. Når hun ser at I går fra hende, så vil hun føle sig forladt og alene. Derfor græder hun, rejser hun sig, søger hun jer, hver gang I prøver at gå fra hende - hun kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke hvornår I kommer tilbage igen.
Med den alder hun har nu, så kan det være en rigtig god idé at øve lidt adskillelse med hende i løbet af dagen, f.eks. lege gemmeleg, hvor I skiftes til gemme jer og finde hinanden sammen med hende. På den måde kan hun stille og roligt lære, at I ikke er forsvundet selvom I er ude af syne, hun kan også lære at lytte, lægge mærke til lyde og på den måde få en fornemmelse for at hun ikke er alene.
Det lyder også som om at I måske putter hende lidt for tidligt om aftenen og at hun ikke er helt parat nok til at sove. Prøv at putte hende 20-40 minutter senere. Det er sådan at der kører et søvntog og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man ligger og venter på at søvntoget skal komme (ikke er træt nok), så kan man ikke sove, så bliver man naturligt frustreret og kan ikke falde i søvn. Man kan komme for tidligt til toget og man kan også komme for sent til toget. Og søvntog kører normalt med 20 eller 40 minutters interval, så hvis man ikke når det ene, så kan det være en god idé at vente på det næste ... håber I forstår, hvad jeg mener.
Det er vigtigt at I forsøger at have så fast en rytme i løbet af dagen som muligt, jo mere ens puttetider, stå op tider osv. hun har, jo mere fast rytmen ligger i forhold til både søvn, indtag af mad, aktivitet osv. jo mere præcist vil I kunne putte hende om aftenen og jo mere sikker vil I være på at hun rent faktisk er parat til at blive puttet, når hun bliver det.
Det kan være en god idé at indføre et aftenbad og dette børn lægges 1-1½ time før hun puttes. Ellers vil badet have modsatte effekt ogi stedet kvikke hende op. Det kan være en god idé at indføre en godnatgrød som en del af putteritualet, så hendes behov for mælk/flaske stille og roligt erstattes af dette. Det er vigtigt, men svært at ramme det rigtige tidspunkt, for både aftensmad, bad, godnatgrød og putning - jeg ved det godt ... Men I kan f.eks. spise aftensmad kl 18, komme hende i bad kl 18.30, tilbyde hende godnatgrød kl 19.30, putte hende med en flaske, der på sigt trappes mere og mere ud kl ca 20.
Det kan være en god idé at indføre en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder bevidst at tage en sådan til sig og det kan være en god idé at introducere dette nu. Fordelen er at hun selv kan styre behovet for bamsen og kluden. Hun kan trøste sig med den, nulre og nusse næsen, holde den osv. når hun har brug for det og den vil være en god substitut for jer - både om aftenen og også om dagen.
I skal overveje, hvor meget I behøver være hos hende, når hun puttes. Det vil være rigtig fint at læse lidt op af en bog, sidde hos hende, holde hende i hånden og hjælpe hende til fysisk ro imens hun f.eks. får sin flaske og på den måde hjælpe hende til at finde ud af at det er sovetid nu - men hvis hun konsekvent hopper rundt, leger og har en fest, så kan det være udmærket at gå kortvarigt fra hende. Ikke for at hun skal græde og blive ked af det, hun skal ikke opleve det at komme i seng som noget ubehageligt og der skal ikke være tale om at hun græder sig i søvn. Men for at signalere til hende, at det er sovetid og ikke legetid nu. Ved at gå kortvarigt fra hende, kan I vise hende at I ikke vil lege.
Når man går, så er det vigtigt at man kun er væk i kort tid - f.eks. 3 minutter og tiden skal ikke forlænges. I skal også gå tilbage selvom hun ikke græder eller protesterer, for det er vigtigt netop at vise hende, at hun ikke er ladt alene, men at I stadig er der og at hun trygt kan sove. I skal også hele tiden vurdere, hvis hun græder, hvorfor hun græder og hvad hendes behov er.
Hvis hun græder ulykkeligt, rejse sig, strækker armene op mod jer og tydeligt signalerer "tag mig op", "gå ikke fra mig", så skal I naturligvis være der og ikke forlade hende. Så kan det være nødvendigt at sidde med hende lidt og når der atter er ro på, så putte hende tilbage i seng, betrygge og berolige. Det kan også være en idé at holde hænderne på hende og hjælpe hende til fysisk ro i sengen, hvis hun er overtræt og lige mangler fornemmelsen af fysisk tryghed for at overgive sig til søvnen.
Det er altså hvis hun protesterer, leger og ikke forstår at det er sengetid, at I godt kan gå kortvarigt - vel at mærke, hvis I er sikre på at alle basale ting er opfyldt for at hun kan sove godt, at puttetidspunktet f.eks. er rigtigt :)
Måske skal I gå frem og tilbage et par gange, så forstår hun at det er sovetid og vil så have brug for jeres hjælp til at finde ro og falde i søvn. Måske vil hun have brug for at tumle lidt rundt i sengen på egen hånd og efter 20 minutters tumlen, så er hun så parat til at få sin flaske og overgive sig til søvnen stille og roligt. Det er helt okay, hvis hun på den måde har brug for lige at få "brændt lidt ekstra krudt af" inden hun er parat til at sove.
Det er rigtig vigtigt at putningen ikke bliver en kamp, men at I forsøger at aflæse, hvad det er hun signalerer og har brug for :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre med dette :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske