Brev:
Aftenputning
2. januar 2013
Alder:
2 år
Aftenputning
Hej Helen,
Jeg har C og R, som lige er blevet to. De har sovet i eget (fælles) værelse, siden de var fire mdr., og det har aldrig været en problem at putte dem. Det er det nu! For lidt over en måned siden tog vi gitteret af tremmesengen væk, da R kravede ud (hun havde i noget tid kravlet over til sin søster) og faldt ned på gulvet. Før tog det ca. 15 min, før der var ro, nu tager det op til 1½ time. Hverken min mand eller jeg orker at sidde på værelset i så lang tid hver aften, det er bare ikke ok. Så hvad gør vi?
Kort rids af en typisk dag:
Ca. 6.30: Op
8.30: Afl. i vuggestue.
C sover inde - alt ml. 40 min til knap 2 timer
R sover ude - gerne 2½ time.
De lægges til lur 11.30, C dog nok først 11.45
15.30: Hjem. Vi leger, lufter hund etc.
18.00: Aftensmad. De spiser begge med god appetit!
19.00: De gøres klar til natten.
19.30: Ligger de i sengen.
Vi skiftes til at putte og har altid gjort det. Vi er fælles om at "natte", hvis vi begge er hjemme (oftest!). Børnene kommer i seng, vi taler om dagen og synger en sang (som de synger med på). De virker trætte. Så siger vi godnat. Der er en tændt lyskæde. Før gik vi ud af rummet, stod evt. et par minutter, så de kunne se en arm, inden vi gik helt væk. De sagde ikke en lyd. Nu fester de! Så nu sidder vi inde på værelset, på gulvet, så vi kan nå begge senge.
Problemet er ikke så meget, at de stiger ud af sengen, som at de leger med hinanden. C er "værst". Hun kaster med sine sutter (også i hovedet på sin søster, der altid falder i søvn nogenlunde hurtigt). C tømmer sin seng for alt, tager sit nattøj af - anything - hvis vi ikke sidder lige ved siden af. Når vi sidder der, nøjes hun med at kaste sutter, sparke på sengen (larmer meget!) og græde. Ikke på en jeg-er-ked-af-det-facon, men på en jeg-nægter-facon. C kommer i øvrigt også ind til os hver nat. Det er ikke noget problem, vi opdager det knapt nok efterhånden.
De har altid haft en forskelligt søvnbehov. R har brug for sin lur - og helst en lang en. C har ved enkelte lejligheder valgt at springe sin over. (Igen, jeg vil ikke kæmpe i en time til middag også!). Selv på de dage er hun længe om at falde i søvn om aftenen. Alligevel overvejer jeg kraftigt at lade hende undvære middagslur fast, og hun så bare sover ind i mellem, når behovet er der. Det er bare lidt tidligt...
Det er ikke muligt at have dem i hvert sit værelse (huset har kun vores og deres, som har en dør mellem), også fordi det vil gøre det så meget sværere, når en af os er ude og den anden skal putte selv.
Vi er blevet "rådet" til sele, men det er mig inderligt imod! Et andet råd har været at lade R komme i seng først og så lade C falde i søvn i stuen, men det huer mig heller ikke.
Hvordan får vi C til at hoppe på det søvntog noget hurtigere? Er hun overtræt? Ikke træt nok?
Hjælp...!
Med venlig hilsen