Svar: Aftenputning
2. januar 2013
Alder:
2 år
Kære du
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at der er liv og glade dag i huset hos jer ... :)
Jeg er helt enig med dig i, at det vil være en rigtig god idé at holde fast i de gode rutiner som pigerne altid har haft - det vil sige at de sover på samme værelse og puttes samtidig. De har ikke mulighed for at sove hver for sig, hvilket de måske ville profitere godt af lige nu - men de har kune finde ud af det før, så I har meget godt at bygge videre på :)
Hos jer tænker jeg umiddelbart at alder og udvikling spiller ind. Pigerne er så store efterhånden at de viser mere og mere egen vilje, og når de ikke vil sove, så er det både fordi de vil vise, at de bestemmer selv, men også fordi de er mere og mere bevidste om, at når de er puttet i seng, så sidder I og hygger i stuen - og det vil de naturligvis gerne være en del af. Derfor stiger de ud af sengen, søger jer igen og igen og det bedste I kan gøre i en sådan situation, er at bevare roen og følge dem tilbage. Et kort "hej skatterpige, kommer du der", tage hende i hånden og "ind i seng igen", følge hende tilbage og holde fast i at naturligvis kan hun ligge i sin seng og det er det der skal ske nu.
For at nå dertil, så er det dog vigtigt at pigerne finder ud af, at når de bliver lagt i seng, så har I noget kedeligt at lave. Der sker ikke noget spændende for dem og derfor vil jeg foreslå jer at I bruger det jeg kalder for stryge-tøj-metoden.
Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for deres dør -det er vigtigt at de kan se jer og at I kan se dem. Dette fordi de så ikke behøver stie ud af deres seng, for at sikre at I er der og også fordi det at I er inden for synsvidde gør at de ligger mere roligt. Som du selv skriver, når I sidder der, så nøjes C med at "kaste sutter, sparke på sengen og græde" protestgråd ...:)
I skal naturligvis starte som I gør nu. Putte dem kærligt, nænsomt, læse en godnathistorie, kysse godnat osv. og derefter skal I så stille jer og lave praktiske ting. Det er vigtigt at I ikke bare sidder og venter på at de skal sove, men at I laver noget kedeligt, netop så I får signaleret at I har andet at gøre end at sidde og vente:)
De vil begge kunne kalde på jer og I vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Hvis de sætter sig op, gør tegn på at ville stige ud af sengen osv. så kan I sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk. Det har stor betydning at pigerne selv lægger sig og at det ikke er jer, der går hen og lægger dem ned hele tiden. Jo mere I kan få dem til at lægge sig med en lille kort venlig kommando "læg dig ned skat", jo bedre er det.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at I begynder at gå til og fra deres værelse, fordi I igen har et praktisk formål med det. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget tøj, så kommer jeg igen" og så gør I det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at pigerne skal sove, som det andet gør. Og det er netop dette pres de protesterer mod fordi de har den alder de har.
Denne metode giver dig/jer altså mulighed for at være der, men være der på afstand, så de stille og roligt lærer trygt at sove i deres seng og blive i sengen om aftenen :)
Med hensyn til middagslur og behov eller ikke behov for denne, så vil de fleste to årige stadig have behov for at sove om dagen og at fjerne dagssøvnen giver ikke nødvendigvis en bedre putning om aftenen. C kan godt blive så overtræt at hun faktisk får sværere ved at sove ...
Derfor synes jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne indføre en hvileperiode. Hun behøver ikke sove, men det vil være rigtig godt, hvis hun kan ligge stille og hvile sig. Ikke noget pres om at skulle sove, men bare slappe af. Hvis hun har behov for søvnen, så vil hun sandsynligvis falde i søvn, hvis hun ikke har behov, så har du givet hende muligheden og så må det være sådan :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge:)
Og godt nytår! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske