Brev:
Manglende nattesøvn
2. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Manglende nattesøvn
Hej Helen
Om ca 2 uger bliver min søn 8 måneder. Han har dog stadigt svært ved at sove igennem om natten.
Min fornemmelse er, at han får nok mad og drikke om dagen. Han får dog kun mos og grød, da han endnu ikke har fundet ud af at spise mad, som han sidder med i hånden. Jeg har også prøvet at fodre ham med små stykker toastbrød, men det går heller ikke rigtigt endnu.
Vi startede med grød da han var 5 måneder, og det er gået rigtig godt. Han kunne nærmest fra dag 1 finde ud af det.
Jeg går ud fra, at jeg skal fortsætte med at forsøge at give ham mad i større stykker. Eller kan det være for tidligt for ham? Kan det have noget at sige at hans tunge er hjerteformet? (vi har fået ham tjekket for for stramt tungebånd, da han var 3 uger. Men det havde han ikke).
Han bliver ammet 4 gange i døgnet. Eftermiddag, aften, sen aften og tidlig morgen. Det er dog som om han har meget svært ved at undvære natamningen eller den tryghed den giver. Eller måske er det noget andet? Han vågner hver nat og er ked af det. Jeg forsøger at trøste ham ved at ae ham og sige "så så", men det lykkes næsten aldrig. Jeg må oftest tage ham op og vugge ham i mine arme og måske synge hans godnatsang. Vi har forsøgt, at lade min mand tage ham om natten. Men det gør hverken fra eller til.
Måske lyder det mærkeligt, men nogle gange falder han til ro, hvis jeg skifter hans ble (altså når han stadig ligger i sin seng). Bleen er aldrig overfyldt at tis, og han har ligeledes ikke tisset igennem.
Hans plan:
kl. 05:30: vågner
kl 7: Havregrød, d-dråber, vand af kop.
kl. 8.45: Frugtmos, jern, vand af kop.
kl. 9-9.30 lur (sover ca 60 minutter)
kl. 11.30-12: Grøntsagsmos evt med kød eller fisk, vand af kop. Små bidder af toastbrød (vi kan ikke købe rugbrød, her hvor vi bor)
kl. 13:30 - 14 ammes fra begge bryster og puttes - sover ca 1 time.
kl. 15.30-16: frugtmos og vand af kop.
kl. 18: Grøntsagsmos evt med kød samt vand af kop.
kl. 19 - 19.30 ammes fra begge bryster og puttes i slyngevugge.
kl. 22 Ammes i mors seng og sover videre i egen seng (som står op ad min).
vågner en til to gange mellem kl.22 og 03 og er ked af det og er svær at berolige.
kl. 3 Ammes og sover videre.
Grød eller mos er ca. 100g pr portion og han får ca. 30 – 60 ml vand pr måltid.
Kan jeg have for lidt mælk, når jeg ikke længere ammer så ofte? Skal han ammes mere om dagen eller have mere/mindre mad?
Han har som regel afføring i bleen 5 gang dagligt. Det er ikke tyndt som diarre. Men er det ikke mange gange?
Som ekstra information, skal jeg måske nævne, at han ikke bruger sut og bliver ikke ammet i søvn. Og om dagen er han generelt en glad og smilende dreng, som godt kan lide at lege og opleve verden – helst med mor lige i nærheden :)
Håber du kan komme med et råd til en træt mor :)
Hilsen
Mor til 2 søde drenge