Svar: Manglende nattesøvn
2. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære mor til to søde drenge
Tak for dit brev :)
Din dreng er 7½ måned gammel og den plan du sender og det du beskriver, lyder meget fint og helt naturligt for den alder han har :) De fleste børn vil i denne alder trives bedst med 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og at sove igennem betyder at barnet sover fra midnat til næsten morgen tidlig uden mælk. Det vil sige at sove måske 6 timer uden mælk. Nogle børn sover kun 5 timer sammenlagt, andre kan sove 7 timer - det er forskelligt. Nogle børn vil også have deres længste søvnstræk i løbet af aftenen, så de f.eks. bliver ammet kl 20 og puttes, sover og ammes igen kl 02 og sover videre og ammes igen kl 05/06 - det er også helt normalt.
Det er også helt naturligt at han endnu ikke mestrer at tygge brødhapsere. De fleste børn er mellem 8-9 måneder før de begynder på dette, så lige nu er det rigtig godt at du giver ham grød og mos. Det vil være godt at give ham de lidt grovere grødtyper som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød, så han i grøden får lidt mere bid, ligesom det vil være en rigtig god idé at give ham f.eks. lidt kogte ris i grøntsagsmosen, kød og fisk i små bitte bidder, så skemaden på den måde får mere struktur og han vænnes til at spise mad, der skal tygges lidt mere.
Det vil også være rigtig godt at du give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og tygge på. Det kan være agurk, det kan være en tvebak eller ligende brødskorpe, det kan være en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende, som han kan øve sig på.
Når han vågner om natten så skyldes det sandsynligvis udvikling og at der sker rigtig meget med ham lige nu. alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten når han sover og det betyder at han naturligt lige nu drømmer rigtig meget. Han kan derfor godt græde, småklynke, ligge og virre med hovedet, nogle gange også grine om natten - fordi han drømmer.
Han er motorisk også rigtig godt igang nu. Men han mestrer sandsynligvis stadig ikke helt at skifte stilling. Han får sig derfor langt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra. Får sig skubbet op i hjørnet af sengen, får sig lagt skævt, kommer om på siden, på maven eller lignende og kan ikke finde ud af at komme rigtigt om at ligge igen. ...
...
Derfor har han brug for at du hjælper ham med at skifte stilling, han har brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt. At få dynen på sig igen, fordi han har sparket den af, at du lige beroliger ham, lader ham mærke at du er der, siger lidt beroligende ord osv. Det du skal være opmærksom på er at du ikke begynder at give ham brystet og så vidt muligt ikke tager ham op og vugger ham om natten. For hvis du gentagende gange gør det, så kan han begynde at vågne, fordi han lærer at det er sådan han kommer videre i søvnen. Derfor er det vigtigt, hvis du så vidt muligt kan lade ham ligge, hvor han er - hjælpe ham videre i søvnen i sin seng, hvor han også er faldet i søvn om aftenen.
Hvis han har brug for ekstra meget nærhed og fysisk kontakt, så må du naturligvis gerne give ham det, så kan du tage ham over i din seng og lade ham falde i søvn hos dig, netop for at give ham nærhed, men ikke give ham brystet - og for stadig at lære ham at sove uden at han skal vugges, tages op og gås rundt med :)
Hvis du skønner at han kan have brug for mere mad, så kan du prøve med en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping om eftermiddagen i stedet for kun frugtmos ... :)
Mælk lyder det som om at han får nok af og ikke som om at du skal amme mere. Det lyder også som om at amningen fungerer godt og at I begge trives med det. Alternativet kan jo være at give flaske, så kan far bedre tage over og nogle familier oplever at mme mætter mere end modermælk - der er dog ingen garantier for dette.
Det er vigtigt at han får både mælk og mad nok, og hvor meget han skal have skal du prøve at skønne dig lidt frem til. Han må gerne spise 1 ½ dl grød eller mos hver gang eller mere, hvis han stadig vil have brystet og drikker nok - men hvis det betyder at han ikke vil tage imod brystet og/eller begynder at søge brystet ekstra om natten, så dur det ikke, så er det bedre at give ham 1 dl. skemad og sikre ham mælk/væske nok. Du skal altså prøve at finde balancen mellem at han får både sit behov for skemad og sit behov for mælk/væske dækket tilstrækkeligt :) Det er svært, jeg ved det godt - men planen du sender ser som sagt umiddelbart fin ud og jeg tænker at det hos jer handler mest om alder og udvikling :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske