Brev:
Natteskræk efter suttestop?
3. januar 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Natteskræk efter suttestop?
Kære Helen
Vi har en lille dreng der bliver 3 år d. 22 jan.
Han har stort set aldrig sovet igennem om natten har typisk vågnet 2-3 gange om natten, hvor vi så giver ham sutten og han sover videre.
For nogle måneder siden vurderede vi at han var klar til at stoppe med at sove middagslur, hvilket har virket fint.
Kort før jul kom turen så til at vi droppede sutten - han har de sidste par måneder kun brugt den om natten.
Dette har givet en del problemer som kunne minde om ”natteskræk” han vågner ofte 2-3 gange i løbet af aftenen/natten, han taler tit om han vil sove på lillebrors værelse eller i stuen eller andre steder i huset, men virker ikke som om han er rigtigt vågen.
Han vil udelukkende trøstes af sin mor og virker meget ulykkelig.
Hans personlighed virker også til at være blevet ændret lidt væsentligt mere pivet samt endnu større tilknytning til moderen.
Han blev storebror i august men virker ikke negativt påvirket/jalousi af at have fået en lille lillebror.
Han er for nyligt begyndt at tænde lyset på sit værelse når han skal sove, dette har vi delvist løst med en natlampe han kan sove med.
Vi har for nyligt begyndt at stramme om omkring sengerutiner op kl 7:00 og i seng kl 19:00 dette har gjort at vi stort set uden bøvl kan lægge ham til at sove.
Der melder sig nu en række spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med:
Kan stoppet med sutten være årsagen til natteskræk?
Skal man genoverveje at give barnet sutten tilbage, da dette forløb har været ekstremt hårdt både for barnet, lillebror og forældre?
Vi har brug for nogle gode råd til hvordan vi får den gode nattesøvn tilbage – der findes en del forslag på nettet musik, fiskeolie, lader barnet ligge, tager ham op/vækker ham osv ?
På forhånd tak og godt nytår.