Svar: Natteskræk efter suttestop?
3. januar 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Når jeg læser jeres beskrivelse, så tror jeg ikke umiddelbart at de opvågninger jeres dreng har handler om natteskræk. Men derimod tænker jeg at det handler mere om at han savner sin sut og vågner, fordi han savner den tryghed, som sutten har givet ham de sidste 3 år ...
Dertil kommer også at han jo er blevet storebror og at det i sig selv giver nye udfordringer. Det at skulle sove er jo altid forbundet med adskillelse fra forældrene og lige nu har han ekstra svært ved at skulle "give slip på jer", fordi han skal dele jer med lillebror. Det er svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er svært at overgive sig til søvnen og når han sover, så sover han naturligt uroligt. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i søvne, og derfor drømmer han ekstra meget lige nu.
Det er også derfor han søger især mor ekstra meget, helst vil trøstes af mor og generelt kan virke lidt mere pivet og klyngende. Det er en helt naturlig reaktion på at skulle dele mor med en anden, se mor sidde og give mælk, kærtegne, pludre, være tætmed et andet menneske og en følelse af "de to har noget sammen, som jeg ikke er en del af". Det er meget meget svært at tackle, når man selv stadig bare er et lille barn og det er helt naturligt, det er et sundhedstegn, at han reagerer :)
Jeg synes ikke I skal give ham sutten igen, da han nu har undværet den i længere tid, men han skal have noget andet, som han kan berolige sig med. F.eks. en puttebamse. Det kunne være en build a bear eller lignende, hvor han selv er med til at fylde den med kys og kram og den på den måde får en større betydning. Når I har fjernet sutten, har han ikke fået noget i stedet og det har han manglet - men det er ikke for sent at finde noget nu ... :)
Bamsen skal bruges når han puttes, men også hvis han i løbet af dagen f.eks. er ked af det, hvis I skal nogen steder og han gerne vil have den i bilen osv. Så den indgår som en fast trygheds-substitut :) Han styrer selv behovet for den.
Det er vigtigt at I prioriterer at bruge lidt tid på ham, når han skal sove, læser historie, taler om dagen og alt hvad der er sket. Det er vigtigt at han mærker, at I prioriterer netop dette tidspunkt på ham og at lillebror ikke er en del af det - det er hans tid. Det er vigtigt at tale lidt om dagen og alle oplevelserne, sætte ord på noget af det sjove og også noget af det mindre sjove, han har oplevet. I kan fortælle ham en historie der handler om ham og nogle af de ting der sker "der var engang en lille dreng der hed xx", "xx var næsten 3 år", "om dagen legede xx med", "xx havde en lillebror - nogle gange var lillebror sød, men nogle gange var han også irriterende" osv. så I på den måde hjælper ham med at få bearbejdet en masse tanker og følelser - jo mere I kan gøre det inden han skal sove, jo større sandsynlighed er der for at han sover mere roligt. Ingen kan sove med tankemylder :)
I skal ikke begynde at vække ham, for at undgå de anfald I oplever som "natteskræk". Den metoden skal ikke bruges med mindre man er fuldstændig overbevidst om at der er tale om natteskræk og kun hvis anfaldende er så voldsomme at barnet yder skade på sig selv eller hvis de kommer med fast interval nat efter nat efter nat. Der lyder ikke til at være tale om en sådan situation hos jer :)
Nogle børn kan godt have glæde af at lytte til lidt musik inden de skal sove. Det kan gøre at de finder ro, slapper af og bedre kan overgive sig til søvnen - hos jer tror jeg umiddelbart at snak om dagen og bearbejdelse af oplevelser vil være bedre:)
Og fiskeolie - det tror jeg ikke vil gøre nogen forskel. Men det vil generelt være rigtig godt hvis I spiser fisk hjemme hos jer. Omega 3 har stor betydning for små børns udvikling og hvis du ammer lillebror vil det naturligt blive overført fiskolie til din dreng via modermælk, hvis du selv spiser fisk :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske