Brev:
Vågner mange gange om natten
3. januar 2013
Alder:
2 år
Vågner mange gange om natten
Kære Helen,
Nu prøver jeg at skrive til dig og håber du kan hjælpe.
Vores datter fyldte to år her i december, og er en herlig lille glad pige. Men siden hun blev født har vi været igennem en del udfordringer, også flere end jeg beskriver her.
Jeg fødte vores datter da jeg var i uge 35+6 og hun vejede 2420g ved fødslen. Vi var indlagt i 18 dage på barselsafsnittet, for hun skulle kunne tage et måltid hos mig selv, inden vi kunne komme hjem. Og frem til nu er hun stadig småtspisende. Hun vejer nu 8 kg og er ca 80 cm høj. Vi er meget opmærksomme på at hun kun får sund, nærende og gerne økologisk mad, uden tilsat sukker. Gerne med ekstra smør/fløde og prøver på mange måder at få proteiner i hende - da hun gerne fravælger kødet. Hun får også gerne en gang havregrød ca 30 minutter inden hun kommer i seng. Vi er gode til at hygge os omkring måltiderne, så det ikke bliver en negativ ting at spise.
Hun havde et umodent tarmsystem fra fødslen, og var meget urolig om aftenen 3-4 timer frem til hun var 4-5 måneder. Hun forlod nærmest ikke mine arme de tre første måneder af hendes liv, hvor vi lå/sad hud mod hud sammen. Jeg kunne ikke ligge hende fra mig, for så skreg hun. Hun blev ammet hver anden time døgnet rundt de første 6 måneder. Hun har altid sover let og uroligt og max 20 - 45 minutter af gangen. Det eneste der kunne trøste, var mors varme babs, nynnen og kærlighed. Den dag idag har hun enkelte gange sovet to timer til middag, men det mest almindelige er en time. Og der skal intet til at vække hende. Da hun var ca. fem måneder gammel begyndte jeg selv på pillerne Citalopram, for at komme igennem det seje forløb og få lidt overskud. Jeg er siden trappet ud igen.
Men mit egentlige spørgsmål handler om hvordan vi får hende til at sove bedre om natten... For det kan tælles på to hænder hvor mange gange hun har sovet fra vi har lagt hende i seng om aftenen kl ca 08 og til hun vågner 06:30. Vi er som forældre ved at være rigtig tyndslidte af mangel på kvalitetssøvn fordi hun vågner 2-5 gange om natten. Nogle gange er det nok at hun kan mærke at vi er der ved at vi ligger en hånd på hendes kind, eller hun holder om bamse (at holde af og om bamse er en ny ting for hende), men vi kan godt sidde på stolen ved hendes seng i 15-30 minutter før vi kan gå tilbage til egen seng.
Hun begyndte at sove i egen seng på egen værelse fra hun var 1 1/2 år, der var hun klar. Ellers har hendes seng stået ved siden af min side fordi hun blev sjat-ammet til hun var 1 1/2 år. Ritualet er at hun bliver lagt med bamse, vi synger og bliver der til hun er faldet i søvn. Det har fungeret godt. Hun kan acceptere at vi lige går fra, for at fx. gå på toilet i rummet ved siden af, men kommer tilbage igen. Vi har ikke haft overskud til “stryge tøj” metoden endnu.
Hun vågner som regl første gang ved en 23:30 tiden, og derpå nogle gange frem til kl 02- 03. Indimellem er det natteskræktilfælde, som jo er ekstra hårde da hun græder og kaster sig rundt og siger “gå væk” osv. Vi gør ellers en del for at snakke dagens oplevelser igennem, så hun ikke skal bearbejde så meget om natten. Når vi selv går i seng omkring 22-23 tiden, lister vi rundt, for ikke at vække hende. Nogle gange kommer hun ind i smørhul når vi kan mærke at hun har brug for det, og for at være tæt på os. Men det giver ikke os bedre søvn med små tæer i hovedet osv. Et par gange har vi haft “natteaflastning”, ved at hun sover hos mormor, så vi kunne få lov at slappe af og sove.
Vores udsigt til en herlig og tiltrængt søvn bliver ikke bedre af at vi venter lillebror i slut marts. Vi ville gerne lige have ventet år med at vores datter skulle have en søsken, fordi vi bare er trætte og slidte. Vi håber dog på en fed og moden baby der sover og spiser godt. Men mon vores datter kan sove fra hans naturlige spædbarnslarm der vil være der de første måneder... Håber sådan på at du kan hjælpe.
Venligst Mira