Brev:
Sove i egen seng - 13 mdr.
3. januar 2013
Alder:
13 mdr.
Sove i egen seng - 13 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en lille dejlig gavtyv på knapt 13 mdr. som stadig sover i min seng.
Han har siden han var ca. 1 md. gammel haft problemer med sin mave. Han havde forstoppelse og græd i timevis om aftenen flere gange om ugen. Det resulterede i at han faldt i søvn i mine arme, og vi sammen gik omkuld på en lille sofa.
De aftener det ikke gik som ovenfor, sov han i mine arme i min seng. Ved godt det er langt fra det anbefalede, men det var sådan både han og jeg fik søvn.
Det med at sove hos mig, er han så fortsat med. Da jeg ikke har haft mod på at ændre det igen.
Aftenerne i dag ser ud nogenlunde som følgende:
Efter aftensmad får han et aftenbad. Derefter leger vi lidt og han får sin aftenflaske.
Når jeg ligger ham ind i seng er han god til at falde i søvn forholdsvist hurtigt, hvis jeg ligger ved siden af stille og roligt. Men når jeg så går igen, vågner han efter en halv times tid, og det kan han så gøre hele aftenen indtil jeg går i seng.
Det er som om han sover meget meget let. Hvis jeg ikke når at "fange ham" inden han vågner alt for meget, kan jeg slet ikke gå fra ham igen, og må sidde hos ham resten af aftenen.
Jeg har herudover en stor søn på 15 år, som jeg naturligvis også gerne vil have lidt aften sammen med, hvilket er lidt svært når jeg bruger det meste af aftenen inde i min seng sammen med den lille.
Mit spørgsmål er derfor, hvordan vænner jeg ham til at sove selv?
Jeg har overvejet at lægge ham i sin egen seng og sove der. Simpelthen lægge ham derover og sidde hos ham indtil han sover.
Han er inde i en periode hvor han er meget kontaktsyg, jeg kan ikke vende ryggen til ham uden at han græder. Jeg vil derfor ikke gå fra ham, det vil bare blive gråd og gråd!
I vuggestuen sover han til middag i en barnevogn, og det har taget nogle få dage for dem at få ham til det. Nogle dage sover han 30 min,, men han har også præsteret at sove i 2 timer dernede.
Herhjemme sover han kun til middag i mere end 30 min. hvis jeg ligger ved siden af ham.
Han har de sidste to mdr. (efter han er startet i vuggestue) haft meget sygdom, mellemørebetændelse to gange, øjenbetændelse og influenza. Derudover har han i løbet af 3 mdr. fået 12 tænder. Så jeg har derfor også været tilbageholdende med at gøre noget, synes det er lidt synd for ham, når han er skidt på grund af enten sygdom eller tænder.
Jeg er ved at være en smule frustreret over at jeg ikke har noget tid til hverken praktiske ting eller min store søn om aftenen. Og i weekenderne må jeg enten ligge hos den lille eller gå med ham for at han skal få en ordentlig middagslur.
Jeg bor alene med mine drenge og har fuldtids job, så der er rigeligt at se til. Og jeg kunne derfor godt bruge et par timer om aftenen, hvor den lille sover ;-)
Håber du kan hjælpe mig til at vende om på et uhensigtsmæssigt mønster jeg selv har skabt!
På forhånd tak
Bettina