Svar: Putning - nægter pludselig at sove
3. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Det I fortæller lyder umiddelbart som en pige, der har ondt - og jeg mistænker at hun kan have ondt i sine ører ...
Det at hun græder, skriger, bliver helt ulykkelig, når hun har ligget ned lidt - og bliver glad, når hun så kommer ind i stuen, kommer op at sidde, selvom hun tydeligt er træt og har brug for at sove, - ja det lyder som smerter, der kunne stamme fra ørerne.
Har hun været forkølet i juledagene? Det kunne være en idé at få hende tjekket af en ørelæge. Det kræver ikke henvisning, I kan ringe og bestille tid direkte.
Jeg kan ikke helt ud af jeres brev se om I er begyndt at arbejde på en mere fast dagsrytme. Jo mere fast rytme I har om dagen, jo mere vil I kunne regne med hendes puttetidspunkt om aftenen - så det er stadig en god idé at forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun får 2 lure dagligt, evt. en ekstra powernap sidst på dagen - eller måske er det ved at være tiden, hvor hun skal springe denne over. Den kan godt gøre at hun ikke er parat til at blive puttet allerede kl 19.15, hvor I forsøger.
Og måske er det "bare" et lille hvil hun har behov for kl 19 - det hjælper hende at du går afsides, nedrullede gardiner, ammer osv. og derefter har hun ikke brug for at sove, men brug for at komme ind i stuen igen. Det handler om at se efter, hvornår søvntoget kører forbi. Søvntoget er et billede på hvornår hun er klar til at sove, det styres af blandt andet hormoner.
Hvis ma kommer for sent til toget, så kan man ikke sove, så må man vente på at næste tog kommer forbi. Hvis man kommer for tidligt til toget ,så kan man heller ikke sove, så må man også vente på at toget kommer forbi. Derfor handler det om at springe på toget, når det holder på perron.
Det er sådan at søvntog kører med 20 eller 40 minutters interevaller. Hvis I derfor oplever at jeres datter ikke kan falde i søvn, når I forsøger og tydeligt ikke vil, kvikker op og bare ikke er klar, så kæmp ikke med hende i soveværelset. Så sig til jer selv og måske til hende "nå, er du ikke træt og parat til at sove, det troede jeg" og så tag hende med ind i stuen, sid lidt med hende, pludre lidt og lad det være okay og kik så på hende. Hun vil sandsynligvis være mere parat efter 20 eller 40 minutter og her forsøger I så igen. Det kan godt være at du skal amme hende igen der og det er helt fint, bare hun falder i søvn stille og roligt, når hun er parat og hun er tryg ved netop at skulle sove. Det forbindes med noget trygt og rart og ikke med gråd og kamp :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske