Svar: Jerntilskud
3. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Det er vigtigt at jeres datter får jerntilskud. Børn vokser rigtig meget og deres optagelse af jern falder i takt med at de får mere og mere rigtig mad. De mindste børn kan ikke spise jern nok via kosten, hvis de derudover kun ammes. Derfor anbefales det at børn i 6-12 måneders alderen får ca 8 mg jerntilskud dagligt.
Når barnet er et år, så vil kosten kunne forventes at dække barnets behov for jern, men jerntilskuddet der gives inden 1 års alderen er med til at give barnet et jerndepot, så barnet ikke kommer til at lide af jernmangel i 2 leveår.
Undtaget er børn der med sikkerhed får mindst 400 ml modermælkserstatning dagligt, da der er jern i modermælkserstatningerne. Barnet skal altså have en del mme for at være dækket ind og man kan desværre ikke give f.eks. ½ dosis via dråber og så give ½ mme - sådan fungerer det ikke.
Det bedste I kan gøre er at forsøge med det jerntilskud du nu engang har købt. Begge præparater er gode og kan gives. Det er en rigtig god idé at give dråberne med lidt frugtmos, det hjælper på optagelsen og det er en god idé at give dem mellem måltiderne, så hun ikke forbinder smagen af jern med det at spise. Glycifer smager af jern ... Du kan også prøve med Babyfer, der er et jernpulver, der drysses ud på lidt frugtmos.
Og så handler det meget om at du i øvrigt forsøger at holde hendes mave igang via kosten. Det er vigtigt at hun stadig får mælk/væske nok og at mængden af skemad ikke fylder så meget, at det fjerner pladsen til mælk. Hvis hun er 7 måneder nu, så bør hun ammes fire gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og derudover skal hun drikke vand - både til måltiderne og mellem måltidere som tørstslukker.
Det er også vigtigt at du giver hende de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, så maven har noget at arbejde med, ligesom hun også skal have masser af forskellige typer af grøntsager/grøntsagsmos. Det er vigtigt at du giver hende kød og fisk i mosen og at du nu lader mosen krydre og smage af mere. Også sovs er en rigtig god idé, det er også med til at "smøre" tarmen.
Frisk frugt i hånden at sutte på, ristede rugbrødsbjælker, blomkål- og broccolibuketter og ligennde, som hun selv kan gumle på - det er alt samme vigtigt for fordøjelsen :)
Det er også en god idé at sikre at hun kun får 2 grødmåltider dagligt og resten er grøntsagsmos med kød og fisk, så hun får forskellige næringsstoffer og så maven fungerer bedst muligt :)
Det er vigtigt at give hende jern for at forebygge jernmangel (anæmi) og det er derfor ikke nogen god idé ikke at give jern og så holde øje med symptomer ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske