Svar: Savner min seng
4. januar 2013
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære spørgende mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som en rigtig god idé at I nu arbejde på at jeres dreng skal lære at sove uden at du behøver sidde der i længere tid og uden at du behøver sove hos ham, når han vågner om natten.
Med den alder han har, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med ham og du skal naturligvis lytte til ham og anderkende hans behov for tryghed og nærhed. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt at du viser ham, at han godt kan sove uden at du behøver være tæt på ham.
Det vil være en rigtig god idé at få sutteflasken fra ham. Han er for gammel til fortsat at få flaske, det er ikke godt for hans tænder og derudover er det med til at holde ham på "et babystadie", hvor han ikke længere er. Flasken stemmer således ikke overens med at du nu rent faktisk gerne vil have at han er som en godt toårig dreng skal være ...:)
I stedet for flasken kan han få en puttebamse, en aflagt t-shirt af dine eller lignende, som han kan sove med i stedet og som kan fungere som substitut for dig. Hvis du skønner at han er sulten kan han også få en godnatgrød, en banan eller en grovbolle inden sengetid.
Mange børn vil i 2-2½ års alderen begynde at blive bange for mørke og vil have glæde af en lille natlampe, ligesom det kan have stor betydning at døren står åben, så han kan fornemme at han ikke er alene, at han kan kalde på dig, hvis han har brug for dig og at han, selvom om han ligger på værelset, stadig kan høre dig.
Trygheden skal han have, men det er også vigtigt at du er opmærksom på at han nu har en alder, hvor han også prøver grænser. Han ved godt at du og far sidder i stuen, når han er lagt i seng, at I hygger, at slikskålen står på bordet - og det vil han naturligt gerne være en del af. Derfor er det vigtigt at han nu oplever, at når han sover, så har I noget praktisk og kedeligt at lave. Der sker ikke noget sjov, I sidder ikke og hygger jer uden ham, men laver kedelige ting og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Start med at sidde hos ham om aftenen, hvor han ligger i sin seng og du sidder og læser lidt for ham, taler lidt om dagen og alle oplevelserne. Giv dig tid og lad ham mærke at du er der - og lad også far forsøge. I skal begge sige godnat til ham, men I kan godt prøve at skiftes til at læse. Far kan f.eks. sige "nu læser jeg for dig, mor kommer bagefter" eller lignende.
For at lære ham at sove uden at I behøver være der og uden at I skal sove på en madras på gulvet, så vil det være en god idé at bruge det jeg kalder for "strygetøj-metoden". Det handler om at I putter ham og derefter, så stiller I jer i nærheden, så han kan se jer og høre jer og laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer netop at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
Han kan se jer, se at I ikke forsvinder og han kan kalde på jer "Moaar?!". Du kan svare "Jeg er lige her, læg du dig ned skat" eller "Ja skat, sove nu, nat-nat" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at du ikke sidder og venter på at han skal sove.
I kan stille og roligt udvide denne metode med at gå kortvarigt frem og tilbage. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget vasketøj, så kommer jeg igen", og så gøre dette og komme tilbage. Det at du har et formål med at gå frem og tilbage og ikke kræve at han skal sove, kan have god effekt. Det er således bedre end at sige "nu går jeg og du skal sove nu", for så vil han med det samme stritte imod.
I kan skiftes til at gå frem og tilbage, så nogle gange er det far der kommer, andre gange er det mor. Nogle gange bliver far siddende lidt, nogle gange gør mor, så I på den måde begge er med til at putte ham :)
Han skal lære at falde i søvn uden at I er der, for kun på den måde vil han også om natten kunne komme videre i søvnen uden at I er der ... naturligvis med tryghed, nærhed og følelsen af at han altid kan kalde på jer, hvis han har brug for jer :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske