Brev:
Vokner om natten
4. januar 2013
Alder:
14 mdr.
Vokner om natten
Hei Helen,
Jeg skriver til deg for å få noen gode råd om hvordan min søn kan sove bedre om natten. Håper du forstår meg selvom jeg skriver på norsk:)
Vi har igjennom hans første leveår hatt forskjellige problemer mht. søvnen hans, men har hele tiden kommet igjennom det ved hjelp av din sove DVD, og gode råd fra siden:) Men nå føler vi altså at vi trenger litt mer hjelp, da vi alle 3 lengter etter litt roligere netter:)
Dagen ser slik ut: han våkner ca kl 6( +\-30 min) får så en flaske velling/melk kl. halv 7. Han er ofte ikke så interessert i mat om morgenen, så derfor får han velling/melk som han liker godt.
Han får frokost i barnehagen kl 9.30, legges så ca kl 10.30 i vogn og sover ca 45 min ( han har aldri sovet lenge av gangen om dagen) så spiser han igjen varm mat i barnehagen kl 13.30 og sover 30 min et sted mellom kl 15 og 16. Han trenger 2 søvnperioder om dagen etter han begynte i barnehagen ( det er jo et annet tempo der enn hjemme).
Så får han fruktmos halv 5, en flaske velling/melk kl halv 7+ noe fast mat (brød, fiskekaker, yoghurt etc.) Han følger sin egen vekstkurve, og er frisk:) Vi har fått god oppfølging av helsevesen pga. han har ikke vært så glad i å spise, men det går som du ser meget bedre.
Vi legger han for kvelden kl 19, da er han meget trett og alltid glad for at sove. Sovner på eget rom, med en bamse og sutt. Vi forlater rommet før han sovner og det går alltid fint:)
Noen ganger våkner han et par ganger og vil ha sutten eller bare at vi skal stryke han litt tidlig på kvelden, men det tar somregel bare 5 min så sover han igjen. Så mellom klokken 22-23 begynner problemene. Han våkner og gråter HYSTERISK, han vil ikke ha bamsen, sutten eller kos av oss. Dytter alt bort. Han vrir og kaster seg rund i sengen, reiser seg og setter sig opp (han sover i en slags sovepose fordi han alltid sparker bort dynen) Før gav vi han vann, men har sluttet med det i en ukes tid nå da vi fikk beskjed om det fra vår sundhedsplejerske. Vi tar han ikke opp av sengen, men sitter ved siden av og sier shhh og stryker han eller holder litt på han for at han skal finne roen. Han ender med og roe seg selv etter kanskje 30 min. og så forlater vi rommet. Men så begynner han igjen etter 10 min. Sånn kan han holde på i flere timer før han tilslutt sovner for godt. Vi synes problemene har eskalert etter vi sluttet med vann og å ta han opp av sengen. Men grunnen til at vi startet med det var fordi han igjennom natten ofte kunne vokne 6 ganger og vi fikk beskjed at sånn skal det ikke være. Men når vi nå noen ganger ender med å ta han opp til slutt, så vrir han seg unna og vil ikke det heller.
Som jeg skrev våkner han rundt kl 6, men noen ganger starter han dagen allerede 5, vi tar han da ikke opp, men når han virkelig begynner å hyle har vi ikke så mye valg... Vi vil helst at han skal sove til 6-halv7 og vi merker så godt på ham at det er mye bedre de dagene han klarer det:) da bliver han meget mer opplagt!
Håper du forstår hva vi sliter med og at du har noen gode tips til oss:)
Hilsen Helene