Svar: Plan for dagen
12. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Alle tre
Jeg har netop i mit tidligere svar til dig sendt en dagsplan, der ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden og tilbydes også brystet.
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet afhænger af om han har sovet en eller to lure.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og skal nu lære at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er her vigtigt at lægge mærke til at der tilbydes skemad til jeres dreng, når han vågner af en lur, vand af kop og så tilbydes der mælk inden han skal sove. På den måde vil der skabes bedst plads i maven til begge dele og han har naturligt brug for både mælk og skemad nu.
Hans behov for mælk er stadig højt. De fleste børn vil i 6 måneders alderen indtage mellem 800-1000 ml mælk i døgnet ved siden af det vand, de kan drikke af kop og ved siden af deres skemad. Mælken er stadig deres hovedindtag og for at sikre at de stadig får mælk nok = væske nok, så er det en god idé at holde mængden af skemad lidt nede. Det er derfor jeg anbefaler at man f.eks. kun giver ¾-1 dl skemad af gangen og stadig ammer eller giver flaske, fremfor at give en større mængde skemad og barnet så ikke indtager mælk nok.
At amme inden søvn har også den fordel, at barnet naturligt sover bedre. Det giver ro og hjælper barnet til at slappe af og overgive sig til søvnen netop at blive ammet og søvn indgår naturligt som en del af barnets putteritual. I takt med at barnet bliver ældre, så vil nogle af amningerne naturligt udgå og skemaden erstatte visse amninger, men stadig er det godt at amme inden f.eks. middagslur og inden putning til natten - og netop amningen inden putning til natten vil rigtig mange børn gerne bibeholde længe. Det giver ikke ekstra uro at blive ammet før man skal sove, tværtimod:)
I takt med at barnet bliver ældre så vil det naturligt kunne spise større mængder af gangen og vil også kunne drikke mere væske af en kop. Og nogle børn vil naturligt godt på sigt kunne spise 2 dl. grød eller mos eller mere. Og det er naturligvis helt okay - nogle børn spiser store portioner, andre spiser lidt. Men i starten er det vigtigt at sikre at barnet både får skemad og mælk/væske nok, - også for at undgå forstoppelse og f.eks. sikre at barnet ikke behøver søge ekstra bryst om natten:)
Håber ovenstående uddybning hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske