Brev:
Vågner hvert 20-30 minut hele natten
13. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Vågner hvert 20-30 minut hele natten
Kære Helen.
Tak for dit svar ang. vores rejse. Vi har besluttet at tage afsted og så medbringe hans duniduo, som han er så glad for.
Jeg har købt din bog om søvn, og har også fået noget ud af at læse den, men har dog ikke helt fundet svar på vores problem. Vores dreng bliver som sagt 8 mdr i starten af feb.
Han har haft lidt problemer med søvn i den senere tid, og det medførte at vi rykkede ham fra han vugge til hans tremmeseng, dog stadig i vores soveværelse. Det hjalp en lille smule og han virkede ret glad og tilfreds med at komme over i en større seng. (han er 70.5 cm og vejer 7,5 kg).
Men nu har han, i over en uge, vågnet hvert 20-30 minut. Ikke med gråde men mere sådan en pyller/utilfredslyd, som nogle gange går over i gråd, hvis vi ikke reagere på det, men det er ikke altid. Han kan ligge med lukkede øjne og sutte i munden, men stadig med den "utilfredshedslyd". Han kan ligge sådan længe, også selvom vi tager ham over i sengen. Det prøvede jeg en nat, men det hjalp ikke. Yderliger har jeg prøvet:
1: ligge ham på en dyne (baby) og en anden (også babydyne) over ham, da han sparker sin dyne af og jeg tænkte at han måske frøs.
2: lagt ham i hans duniduo, som han sover i, når han er i sin barnevogn. Det hjalp ganske lidt den første nat, men så var det det sammen igen natten efter. (Han sveder meget, så jeg var også nervøs for at den var for varm)
3: rullet babydynen sammen og lagt den ved hovedgæret, så han har den tryghedsfornemmelse, som i duniduo`en og så lagt ham på den anden babydyne og så lagt en juniordyne over ham, da den er lidt sværer for ham at sparke af. Men det har været helt galt her i nat, jeg har stort set ikke lukket et øje og det samme med min mand, da vi jo begge vågner af den lyd.
Det lyder måske nok lidt hårdt når jeg skriver den lyd, men jeg kan ikke beskrive det anderledes, for det er ikke gråd og heller ikke bare "snakken" Han rynker sin bryn og ligger med lukkede øjne og som sagt virker det som om der er noget galt. Hvis han har tabt sutte hjælper det at give ham den, men kun i 15-20 minutter, så starter det forfra. ( men det er ikke altid at han har tabt den) Han ligger med en stofble, men det hjælper heller ikke rigtigt at ligge det anderledes eller putte den ind til ham.
Jeg ved simpelthen ikke hvor lang tid vi kan blive ved med at holde til det her, for jeg får INGEN søvn. Han har før fået 1 måltid om natten, men nu får han tilbudt vand. Dog er det noget vi er begyndt på de sidste par dage, så det er ikke derfor.
Vores dag:
Han vågner mellem 5 og 5.30, da vores vækkeur ringer kl 05.30. Vi arbejder begge to.
Han kommer over i sengen til os og vi ligger og snakker og hygger til lidt i 6.
Her får han grød og vand
kl. 07.30 bliver han lagt til hans formiddagslur og vi ruller over til dagplejen så han er der lidt over 8. Han vågner mellem kl. 09.00 og 9.30. Får tilbud en flaske og evt. et lille stykke bolle eller lign.
kl. 11.30 -12.00 får han hjemmelavet øllebrød og/eller rugbrød m ost. MME koldt på glas og vand
Efter frokost bliver han lagt og vi henter ham omkring kl 14.15 mens han sover. De fleste dage vågner han lidt på vej hjem og stikker os et smil når han kan se det er en af os, men nogle dage sover han til kl 15.00. Det er lidt forskelligt. Får tilbudt en flaske når han vågner.
Ca. kl. 17.00 sover han 20-30 minutter i køkkenet mens jeg laver mad. Han ligger i sin barnevogn indenfor.
Ca. 18.00-18.30 får han aftensmad som er hjemmelavet mos med en enkelt kødbolle i, og lidt frugtmos. Vand eller lidt sødmælk af glas.
Ca. kl. 19.30-20.00 ligger vi ham, og der får han en flaske havrevælling. Det er vi gået over til efter han kun bliver tilbudt vand om natten. Han spiser ca 150 ml vælling inden han falder i søvn.
Når vi putter ham får han flasken, sin klud og nogle gange sutte, men jeg prøver at lade vær` hvis han næsten er faldet i søvn mens han fik flasken. Han har ikke svært ved at falde i søvn, men højst en time efter jeg har lagt ham, starter det og stopper så først når vi står op næste dag. Jeg tager ham ikke op af sengen, eller tænder lys eller snakker eller på anden måde laver uro.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op, for han bliver også mere og mere pylleret da han jo heller ikke får den søvn han skal have og det begynder at kunne mærkes. Han er ellers en glad dreng, der er vant til at komme med rundt, altid er klar med et smil og som normalt er i godt humør og klar på dagen.
For nogen kan 8 nætter uden søvn måske virke latterligt, men jeg kan simpelthen snart ikke hænge sammen mere og det begynder at gå ud over humørt.
Jeg håber du kan hjælpe