Svar: Vågner hvert 20-30 minut hele natten
13. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Den uro og smågråd, klynken osv. I lige nu oplever om natten tænker jeg kan handle om flere ting.
En forklaring kan være hans alder og den udvikling han lige nu går igennem. Han har en alder, hvor han naturligt drømme mere og mere og han kan sagtens ligge og lave lyde i drømme. Her skal han ikke vækkes, men nogle gange bare have lov at ligge og selv komme videre i søvnen. Andre gange kan det være godt lige at hjælpe ham med stillingsskift, en beroligende hånd eller lignende og så er der ro på, indtil han så skal skifte søvnstadie, og måske drømmer igen. Nogle børn vil i denne alder også kunne grine i søvne, fordi de drømmer.
Og så er der også børn der i denne alder har en vågenperiode om natten, hvor de pludselig ligger og pludrer, snakker og hygger sig. De er ikke rigtigt kede af det og de virker pludselig ikke trække, men ligger bare og snakker. Der sker således rigtig meget aldersmæssigt og dermed også søvnmæssigt og ofte er der tale om en periode. Det betyder at det stopper igen.
En anden forklaring kan måske findes i ørerproblemer. Hvis han har været forkølet, så har han måske fået røde, hævede eller irriterede ører og det kan gøre ondt, når han så ligger ned. Børn med øreproblemer vil ofte græde om natten, tager man dem op, giver dem lidt at drikke, så falder trykket i ørerne og de falder i søvn og sover godt, indtil trykket så stiger igen og så er det atter galt og de græder igen. Det kan derfor være en idé at få tjekket hans ører - også inden I skal ud at flyve ...
En tredje forklaring skal måske findes i dagsrytmen og at han måske har brug for en ekstra flaske. De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker - og måske han har stadig brug for en flaske sen aften omkring midnat, for derefter at kunne sove lidt bedre og lidt mere sammenhængende og roligt.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 6: Havregrød, vand af kop.
Puttes til lur og kommer i dagpleje
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk, frugt, frugtmos. Vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Powernapper måske og måske kan den springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Får både mos og mad i stykker, mad som han selv kan sidde med i hånden og øve sig i at spise. Vand af kop.
Vælling og puttes til natten ca kl 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Den sene aftenflaske kan være netop det som vil give ham roen og gøre at han igen sover bedre om natten ... :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske