Brev:
Jeg er stadig sut om natten
14. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Jeg er stadig sut om natten
Kære Helen
Tak for dine svar. Jeg skriver til dig igen, da jeg stadig er sut-substitut om natten trods nye tiltag. Jeg har forsøgt mig med at få Lillepigen, på snart 5 måneder, til at sove i egen seng, hvilket hun er glad for. Hun er også rykket ind i et tilstødende værelse, der er i åben forbindelse med soveværelset, så vi kan stadig høre hinanden om natten Hun er begyndt på skemad og spiser nu ca 1/2 dl grød med frugtmos til formiddag og får et par skefulde grønsagsmos til eftermiddag. Hun er meget aktiv om dagen og glad for at ligge og trille på gulvet og pludre med sit legetøj og er ivrig efter kontakt -specielt med hendes storesøstre.
Hendes søvn er dog stadig meget urolig og jeg mærker tydeligt hendes søvnrytme på 45min.
Vores dag ser ca. således ud:
7.00 vågner.
8.30 - 10.00 ammes og sover i barnevogn
10.00 - 13.00: får grød og ammes bagefter.
13.00-15.30: ammes og sover i barnevogn
15.30 -18.00: ammes og smagsprøve på grønsagsmos.
18.00 - 19.00: ammes og sover ca 1/2 time i egen seng (denne lur er hun begyndt at droppe nogen gange)
19.00-20.00: aftenhygge
20.00: ammes og puttes i egen seng og sover 20.30
22.00 vågner kan nogen gange trøstes uden bryst
23.30: ammes
1.00: trøstes ved bryst
2.30: ammes
4.00: trøstes ved bryst
5.30: ammes ved siden af mig og skal helst die ofte for at sove til kl 7.00.
I barnevognen skal hun som regel altid hjælpes videre i søvnen efter 45min. Om natten kan jeg stadig ikke hjælpe hende videre. Jeg har prøvet at trøste hende med en hånd på maven, rokke sengen (med Brio bedrockers), snakke beroligende og sutten er stadig ikke blevet accepteret. Hvis jeg prøver i længere tid end 20min, kan jeg slet ikke få hende til at falde i søvn igen og under 20min falder hun i søvn ved hjælp af brystet. Det er kun hver 2.- 3. gang om natten, hvor hun virker sulten. De andre gange er det en hyggetår. Hun er meget tydelig i sine signaler og kan brokke sig længe (20-30min), hvilket hun får lov til mens jeg lader hende vide og mærke, at jeg er der. Men efter noget tid bliver hun ulykkelig og her kan jeg ikke nænne at lade hende blive liggende.
Hvordan får jeg hende videre i søvnen? Hendes far har mange hårde eksamener, så han kan ikke hjælpe om natten.
Hilsen en efterhånden træt mor