Svar: Jeg er stadig sut om natten
14. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det lyder også som om at I er ved at få lidt mere fast rytme i løbet af dagen. Det har alt sammen betydning for din datters evne til at kunne sove mere sammenhængende og kunne sove uden bryst om natten - og I er således på rette vej, men tiden arbejder stadig for jer.
De fleste børn er i 6 måneders alderen før de begynder at kunne sove uden mælk midt nat - nogle børn kan før, men det kan du ikke forvente. Du kan dog godt forvente at din datter vil kunne sove 4 timer uden at få mælk, hvis hun ammes og får tilstrækkeligt mad og mælk i løbet af dagen og jeg tænker derfor at de to "trøste tåre", som hun lige nu får om natten sandsynligvis stille og roligt vil kunne undværes helt. Det betyder at du kan amme kl ca. 23.30, ca. 03 og 05.30 ...
Det er vigtigt når du ammer hende at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Med største tålmodighed og ro, så tager du hende ind til dig/over til dig, når hun vågner og søger dig om natten. Ammer hende liggende og lader hende die et par minutter og herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Måske skal du gøre det 5 gange, før hun begynder at acceptere at falde i søvn uden brystet i munden og det er helt okay. Stille og roligt vil hun lære at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren". Når hun ligger tæt ved dig, så dufter hun din mælk og vil naturligt gerne die hele tiden ...
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé f.eks. at holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet.
Og når det er sagt, så er det naturligt at hun stadig har brug for mælk om natten og tiden arbejder for jer, så i takt med at hun spiser og indtage mælk og mad nok i løbet af dagen og aftenen, så bliver behovet for mælk om natten naturligt mindre.
Du kan også overveje om du vil supplere med en flaske. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og derfor vælger mange at give flaske om aftenen. Nogen garanti er der ikke - men det kan forsøges. Hvis du tænker at det kunne være dejligt hvis far eller en anden kunne tage over, hvis du tænker at det ville være rart hvis lillesøster kunne blive passet på et tidpunkt før hun bliver 1 år, så kunne det være en mulighed at introducere en flaske ...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske