Svar: Negleklipning
17. september 2004
Alder:
0 mdr.
Hos det helt spæde barn kan man godt blødgøre neglene lidt med vaseline og nulre de skarpe kanter af. På det tidspunkt er neglene i forvejen så bløde, at man ved at klippe kan beskadige de små blodkar på fingerspidsen.
Omkring 5 ugers alderen har de fleste børn dog så hårde negle at man kan klippe dem. Det er dog vigtigt altid at være meget forsigtig. Husk at klippe neglene lige over og ikke rundt i kanten ved neglerødderne. Får du klippet for langt ned, kan det give en bullen finger, hvilket gør ondt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske