Brev:
Ikke så tosset med mos længere
18. september 2004
Alder:
6 mdr.
Ikke så tosset med mos længere
Hej Helen
Min søn er nu 6 mdr.
Da han var 4½ begyndte vi langsomt at give ham grøntsagsmos, hvilket han var helt tosset med, og han spiste med stor vellyst.
Efter 3-4 uger introducerede vi grød med frugtmos. Det tog lidt tid at vænne sig til det, men nu spiser han majsgrød, risgrød, hirsegrød og havregrød - alt sammen med frugtmos på. Han elsker al slags frugt, men det smager jo også dejlig sødt...
Han får:
Grød + flaske morgen
Flaske formiddag
Grød + flaske frokost/eftermiddag (nogle gange går der nemlig lang tid, inden han er sulten igen...)
Flaske eftermiddag
Grøntsagsmos og frugtmos til dessert aften
Flaske sen aften.
I de sidste par uger er det knebet gevaldigt med at få ham til at spise grøntsagsmosen om aftenen (det skal hertil siges, at det er efter, at vi har introduceret det 3. skemåltid...)
Han spiser et par mundfulde og begynder så at kigge alle mulige andre steder hen eller leger med maden ved at "pruste" det ud mellem læberne. Ja, kært ser det jo ud, men jeg ville nu gerne have ham til at spise sine grøntsager...
Umiddelbart tænker jeg, at han nok ikke har så stor appetit. Men omvendt så åbner han velvilligt munden, når frugtmosen kommer! Så jeg snyder ham ved at blande frugtmosen i grøntsagsmosen. Nogle gange hopper han på den - andre gange ikke. Og jeg er egentlig også selv imod denne fremgangsmåde, for så lærer han jo ikke, at spise andet end søde sager...
Jeg må også indrømme, at jeg ikke har været så god til at eksperimentere med forskellige grøntsager - det er blevet til gulerødder, ærter og broccoli. Måske keder det ham efterhånden?
Har i sinde at begynde at give ham kød i mosen snarest, men så spiser han måske slet ikke noget...
Kunne det være en ide at lægge grøntsagsmosen som hans frokostmåltid i stedet?
På forhånd mange tak!
Med venlig hilsen
Ermelin