Svar: Angst for at sove - 1 mdr.
19. september 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Line
Din beskrivelse tyder på at det kun er om aftenen at I har problemer. Det vil sige at I løbet af dagen, kan han langt bedre finde ro.
Jeg tænker derfor at det handler om at jeres søn har behov for hjælp til at finde ro. Det vil sige hjælp til at blive skærmet og dermed undgå alt for mange stimuli.
Et lille barn har ikke evnen til at kunne lukke lyde ude. Det betyder at det lille barn hører alt. Du har en evne til at kunne slå lyde til og fra. F.eks. når du hører radio. Der kommer en melodi, som du synger med på, så går der lidt tid, hvor du ikke hører hvad der bliver sagt, og så er der pludselig noget interessant i radioavisen og du lytter igen. Evnen til at kunne slå lyde til og fra, har din søn endnu ikke.
Jeres søn grædeture om aftenen skyldes sandsynligvis at han har fået så mange stimuli i løbet af dagen, at han nu har behov for hjælp til at finde ro. Og som du beskriver hjælper det derfor nogen gange at lade ham ligge i liften og falde til ro,- her er der ingen ydre påvirkning.
Som de omsorgsfulde forældre vi jo alle er forsøger vi ofte, i den bedste mening, flere forskellige ting for at få barnet til at falde til ro - vi vugger, synger, leger med ranglen, over til far over til mor, skifter, prøver med mad osv osv i håb om at ramme rigtigt, så barnet holder op med at græde. Men det vi gør er at tilføre endnu flere stimuli og barnet bliver mere uroligt og det virker ikke, men virker snarere modsat.
Det er derfor utroligt vigtigt at I allerede nu forsøger at finde et fast ritual, som barnet kommer til at kende og falder til ro ved. Det er en rigtig god idé at slukke lyset og dæmpe lyden omkring ham, har du forsøgt at amme liggende? Nogle gange kan det hjælpe at lægge sig i soveværelset og amme barnet i søvn der og det giver ikke 'dårlige vaner', han er jo endnu så lille.
Det kan også være en god idé at lade far tage over og ligge med ham på brystkassen. Far lugter ikke af mælk og hvis jeres søn har behov for ro og ikke mad, så kan det nogle gange hjælpe.
Begrebet angst er stort og rummer mange aspekter. Om jeres søn er angst tør jeg derfor ikke sige, men han kan godt være utryg. Han ved ikke at I er der for ham, selv om I ikke lige er i nærheden og når han græder har han brug for at blive trøstet og holdt om.
Der er dog forskel på gråd og derfor må I prøve så godt I kan at vurdere hvorvidt der er tale om gråd pga. træthed eller gråd pga. utryghed.
Bruger jeres søn sut? At sutte har en beroligende effekt og måske kan det være en løsning at putte ham i liften, når I fornemmer at han er ved at være træt og så give ham en sut i munden.
Hvis han sover godt i f.eks. barnevognen om dagen, så virker det også for nogen at tage vognen indenfor og så putte barnet i den i en periode. Hvis barnevognen er tryg og genkendelig og på en eller anden måde kan være med til at bryde en 'uhensigtsmæssig vane' så synes jeg godt at det kan være en løsning i en periode. Det kan være et forsøg værd. Et eller andet sted så handler det nogen gange om at indføre nogle af de ritualer der virker om dagen til om aftenen.
Jeg ved godt at det er rigtig rigtig hårdt at have et barn der græder, især om aftenen, hvor man selv er træt, så er det ekstra svært at finde overskud. Prøv dog at tage det så roligt som overhovedet muligt, jo mere rolige I er, jo mere rolig bliver han også. Bliver i stressede, så bliver han det også. Han fornemmer meget mere end I sikkert tror, helt præcist hvordan I har det.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske