Svar: Hvor meget kan de huske?
20. september 2004
Alder:
14 mdr.
Kære mor til adoptivbarn
Jeg kan godt forstå dit spørgsmål og synes bestemt også at det er helt relevant. Men hukommelsen er dog meget kompleks og ikke sådan lige til at beskrive kortfattet. Jeg vil dog gøre et forsøg, men ellers vil jeg henvise dig til litteraturen og søge på emner som 'hjerneprocesser' eller 'hjernen på begynderstadiet'. Der er også lavet en artikel i 2002 af Lone Møller som hedder 'hukommelse hos spædbørn', måske kan du være heldig at støve den op på biblioteket eller finde den på nettet.
Tidligere mente man at små børn ikke havde nogen større hukommelse og at deres hjerne og nervesystem var umodent. Idag ved man at små børn godt kan huske og at de fra fødslen allerede har en aktiv hukommelse. Der er dog tale om en mere sansemæssig hukommelse.
Spædbørns hukommelse fungerer usikkert og deres langtidshukommelse er ikke god. Først i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes, så meget at barnet kan huske over længere tid. Og først i skolealderen mellem 1-3 klasse begynder børns hukommelse at fungere som voksnes.
Hukommelse er flere ting og man inddeler hukommelse i forskellige systemer. Hukommelse udvikler sig med alderen og forskellen mellem en voksens hukommelse og et barns hukommelse er at ikke alle systemer fungerer fra fødslen. Det kommer med tiden. Nogle af systemerne er netop korttidshukommelse og langtidshukommelse, som er begreber du kender, men man taler også om andre former for hukommelse, som jeg ikke vil komme ind på her.
At kunne huske er at kunne genkalde en erindring. Nogle erindringer er stærkere end andre. Det vil sige at forskellige ting kan kalde en erindring frem og på den måde gøre at vi husker eller at noget virker genkendeligt.
I forhold til din søn tænker jeg at han ikke vil kunne huske så meget fra han var ganske lille, men visse situationer, lugte, smag, oplevelser af forskellig slags kan godt give ham en erindring, uden at han nogen sinde vil kunne sætte ord på dette.
Håber du kan bruge dette til noget.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske