Svar: Vanedannende sveskemos?
20. september 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ermelin
Til børn med hård mave synes jeg helt bestemt at sveskemos kan være en god løsning. Svesker indeholder fibre og kan være gode, men de er jo også meget søde og generelt kan man sige at det er godt at variere det lidt, så han får svesker en gang imellem, men andre dage så tilbydes æble-, pæremos eller mos af bær. Variation er altid godt, så barnet ikke får for meget af en ting.
Vær i øvrigt opmærksom på at børn som får rosiner (som jo er lidt i samme boldgade som svesker) ikke må få mere end 50g rosiner om ugen. En almindelig lille pakke rosiner indeholder normalt 14 g, så tre pakker ugentligt er rigeligt. Begrænsningen på rosiner skylder at rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A. Og dette er uanset om man vælger almindelige rosiner eller de økologisk dyrkede.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske