Svar: 2 børn der skal falde i søvn selv
23. januar 2013
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg er ked af at høre at du og din mand er gået fra hinanden. Det lyder dog som om at beslutningen er taget velovervejet og at der er styr på tingene nu - det lyder som om at børnene bor hos dig og at flytning, skift til institution osv. er gået uden større problemer.
Det er naturligvis rigtig godt, dog tænker jeg at det naturligvis påvirker jeres børn og især din dreng, der stadig er så lille at han ikke helt forstår, hvad der sker og ikke helt kan forklares hvad det handler om. Han er også så lille, at han naturligt ikke kan stille spørgsmål og jeg tænker at hans øgede søgning mod dig og hans behov for at ligge helt tæt, naturligvis kan skyldes en uro for at du måske også forsvinder. Derfor er det vigtigt at du lader ham mærke at du er der for ham og at du giver ham al den nærhed han lige nu naturligt har behov for.
Stille og roligt tænker jeg dog, at det vil være rigtig godt, hvis I kan komme væk fra at du skal ligge helt tæt med ham, når ha skal sove. Så du stille og roligt kommer hen til at kunne sidde tæt ved siden af ham og stille og roligt at han vil kunne sove lidt på afstand af dig. Og jeg tænker at du skal prøve at tage det i små skridt. Han kan således stadig godt blive puttet i din seng, hvor du er der for ham og han kan røre dig og du ham, putte i dynen osv. men hvor han stille og roligt vænnes til at du ikke ligger men sidder ved siden af ham og stille og roligt kommer lidt mere på afstand.
Har han en puttebamse - ellers kunne det være en rigtig god idé at du prøver at indføre en sådan. Den kan fungerer som substitut for dig, også hvis og når han skal sove et andet sted.
Du skal prøve at vurdere, hvad krav du kan stille, for lidt krav vil der naturligt være plads til. Det kan f.eks. være kravet om at du sidder ved siden af ham, han kan ligge fødderne på dig, eller holde dig i hånden, du er der, han kan mærke dig. Det kan også være et lille krav om at han skal slippe din hånd kortvarigt, for at du lige kan bladre i bogen, eller et krav om at han er på din ene side og storesøster på den anden side - det er fair overfor begge børn og sådan er det derfor, også selvom han måske bliver lidt frustreret.
Du skal prøve at skelne mellem rimelige krav, selvom han bliver ked af det og urimelige krav, som han slet ikke er parat til. Det er således ikke et spørgsmål om at du går fra ham eller ikke er der for ham, men at du giver ham nærhed, uden at det er så tæt fysisk at du ikke kan bevæge dig og ikke kan være der for storesøster ...
Du skal prøve at vurdere om den tryghed han søger kun er tryghed, eller om det også er afprøvning af grænser. Han har jo en alder, hvor han naturligt bliver mere og mere bevidst om, hvordan han påvirker dig og også mere og mere bevidst om at når du går ud af soveværelset, så går du i stuen for at hygge og han vil naturligt være en del af dette.
Du skal prøve at vurdere om du gør mange ting for ham, for at undgå gråd og protester, men hvor det måske kan være en bjørnetjeneste for ham. Det er vigtigt at du, selvom jeres situation er svær, tør sætte nogle grænser og have nogle regler og at du også kan rumme, at han bliver ked af det, fordi det ikke går som han måske vil og viser behov for. Det vil også gøre ham tryg at mærke, at du ved hvordan du står og holder fast i de regler der er, det vil betyde noget for ham, at han kan mærke at han på den måde kan stole på dig.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske