Svar: Videre med maden 8 måneder
21. september 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Fie
Det er altid et individuelt skøn, hvordan man bedst går videre fra den blendede kost til mere fast føde. Det kommer helt an på, hvordan barnet er til at kapere den mere faste mad.
Det er helt rigtig det du har gjort med at mose f.eks. kartofler med en gaffel og også blande lidt mælk i. Du kan vælge at fortsætte lidt endnu med dette, så du ikke ændrer alt for meget på en gang, og så efterhånden som de bliver bedre til at tygge og har vænnet sig til små rugbrødsstykker, så kan også grøntsager skæres i små stykker.
Det kræver stor øvelse at lære at spise rugbrød og i begyndelsen skal du vælge rugbrød uden kerner, altså den bløde type. Begynd med smørbart pålæg, som kan være leverpostej, silde- eller rogpostej, smøreost osv. men som også kan være grøntsagsmos, som du selv foreslår. I begyndelsen skal stykkerne være meget små, men efterhånden kan du så lave større hapser.
Er de vandt til at få øllebrød? Ellers kan det være en god idé at give dem dette, så de vænner sig lidt til rugbrødssmagen.
Efterhånden som de nærmer sig 9 mdr´s alderen er det også en rigtig god idé at give dem lidt grønt som både appellerer til synes og træner deres pincetgreb. Jeg tænker på lidt kogte ærter, majs, rød pebberfrugt mv.
Fortsat held og lykke med det og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske