Svar: Vågner meget tidligt
24. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Planen du sender ser rigtig god ud og jeg synes det lyder ganske fornuftigt at arbejde på at komme tilbage til den rytme igen.
Det er en god idé at arbejde på at din dreng sover videre, når han vågner tidligt. Han skal så vidt muligt ikke ind i stuen og lege og være i hopla, men skal hjælpes til at sove lidt længere. Nogle gange betyder det, at du skal tage ham ind til dig og sove sammen med ham, fordi du netop med din nærhed og fysiske ro, hjælper ham til ro. Samtidig kan han se at du ligger med lukkede øjne og du sender derfor signaler om at det er sovetid og ikke legetid.
Du skal passe meget på med grøden allerede kl 5.30, for der er en stor risiko for at han vågner fordi han reelt er sulten. Derfor skal du så vidt muligt først give ham morgengrød omkring kl 7 som han plejer at få.
Jeg vil anbefale dig at du indfører en godnatgrød som del af hans putteritual. Det vil sige at han kan få aftensmad som nu kl 18. Derefter kan han komme i bad, gøres klar til natten, tilbydes en godnatgrød kl 19.30, få sin flaske og derefter blive puttet 19.45-20. Grøden kan mætte ham lidt ekstra og gøre at han er mere mæt i længere tid og derfor ikke vågner allerede 5 fordi han er sulten. Han skal stadig også have en flaske sen aften eller først på natten.
Hvis han gennem længere tid er vågnet allerede kl 05 og fået morgenmad og hans indre ur derfor er indstillet på dette, så kan du ikke ændre det hele fra den ene dag til den anden. Her er du nødt til at gøre det i små skridt. Det betyder at han med 15 minutters intervaller skal have flyttet sin rytme hele dagen igennem indtil du rammer de tidspunkter, hvor han normalt trives - altså den plan du har sendt mig.
Det betyder at hvis han lige nu får morgengrød kl 05.30, så skal dette rykkes til 05.45, derefter 06.00, 06.15, 06.30 osv. og på samme måde skal tidspunktet for formiddagsmåltid, formiddagslur osv. rykkes med 15 minutter af gangen, så han igen netop får en formiddagslur og ikke sover morgenlur. Du skal bruge den plan du har sendt mig som det mål I arbejder hen imod :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske