Svar: Sove videre selv
24. januar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Lillebrors mor
Tak for dit brev:)
Det kan være en rigtig god idé at få ørelægen til at tjekke jeres drengs ører igen, for øreproblemer kan godt være årsagen til at han vågner.
Derudover så tænker jeg at han drømmer rigtig meget lige nu. Det at starte i vuggestue er naturligt en stor omvæltning for ham og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal naturligt bearbejdes i søvne. Det betyder at der mentalt sker rigtig meget nu og at han drømmer rigtig meget om natten. Han kan således græde i søvne, klynke i søvne, virke meget søgende og klyngende, - ligesom han også vil kunne le i søvne (det ses :)). Og det er her rigtig vigtigt at berolige ham og forsøge at få ham videre i søvnen uden for meget aktivitet, snak eller andet, bare lidt "håndspålæggelse" og hjælp til at koble fra.
Motorisk er han sandsynligvis også rigtig godt igang og kravler rundt, rejser sig ved tingene og han øver sig motorisk både om dagen, hvor han er vågen, men også om natten, hvor han gør det mere eller mindre i søvne. Han får sagt lagt i stillinger han ikke mestrer at komme væk fra, han rejser sig ved tremmerne i sengen og står og græder og formår ikke selv at komme ned at ligge igen. Han har derfor brug for hjælp til stillingsskift og igen uden at du indføre for mange aktiviteter, men prøver at hjælpe ham til fysisk ro og til at slappe af i kroppen. Den rastløshed han føler er svær for ham og også her kan det nogle gange hjælpe med "håndspålæggelse". En del børn vil i denne periode sove godt på maven, og med dine hænder på kroppen, stryge kærtegnende op og ned af ryggen og blenumsen.
En større dyne kan være en idé - en juniordyne anbefales fra 1 års alderen og det at mærke en større og også lidt tungere dyne kan ofte være med til at give lidt ekstra fysisk ro.
Et aftenbad og en godnatgrød er stadig en rigtig god idé. Det betyder at I kan spise aftensmad kl 18, han kan komme i bad kl 18.30, få godnatgrød kl 19.30 sammen med en kop lun mælk, få børstet tænder og blive puttet med sin nusseklud derefter. Det kan hjælpe ham til større ro og gøre at han lettere overgiver sig til søvnen og også sover bedre derefter.
Og så skal tiden også arbejde for jer ... :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske