Brev:
Urolig søvn og umulig at putte
24. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Urolig søvn og umulig at putte
Hej Helen
Jeg skrev for ikke så længe siden til dig ang. min datter på nu knapt 10 måneder og hendes manglende interesse for mad og hendes urolige søvn. Jeg har nu fulgt dine råd og skåret ned på flaskerne - for jeg er udemærket godt klar over de skal væk, desværre er det ikke det som giver hende den urolige søvn. (og det har forøvrigt heller ikke fået hende til at spise mere alm mad).
Hun er aldrig nogensinde faldet i søvn på en flaske, som ellers var din teori omkring hendes urolige søvn, faktisk bruger jeg mellem 10-30 min på en god dag på, at overtale hende til at sove efter hun har fået en flaske, men hun har så svært ved at finde ro. Hun rejser sig op og vil lege og efter jeg har fjernet hendes formiddagsflaske kan jeg SLET ikke få hende til at sove til formiddag længere. Tror måske det handler om hun er sulten, hun spiser kun et par mundfulde grød til morgen, sutter lidt på lidt frugt og en bolle til formiddag, men det er virkelig ikke meget der glider ned. Jeg prøver at lokke med frugtmos men det gider hun sjældent. Men jeg fortsætter med at forsøge at få mere mad i hende.
Hun er desværre bare meget urolig og ked især sidst på eftermiddagen når hun plejer at sove. Men lige meget hvad jeg gør så sover hun bare ikke. Det skal lige siges, at jeg ikke kan få hende til at sove i hendes barnevogn og aldrig har kunnet. Hun kan falde i søvn, hvis jeg har hende i bæresele og så lister jeg hende over i barnevognen, når hun er faldet i søvn. Faktisk kunne jeg i meget lang tid (indtil hun blev omkring 6 måneder) kun få hende til at sove i bæreselen om dagen. Hun er hypersensitiv og har haft en KÆMPE behov for tryghed og hvis hun lå i barnevogn, i vugge eller seng så sov hun kun 20-30 min, og det var en kamp overhovedet at få hende til at sove, mens hun i bæreselen kunne sove i timevis. Men jeg kunne ikke holde til det i længden og til sidst fik jeg hende til at sove i min seng, ved at ligge ved siden af hendes og synge til hun faldt i søvn. Til sidst var vi nede på jeg kunne ligge hende og så faldt hun mere eller mindre i søvn i løbet af ca 10 min og om dagen kom vi faktisk op på at hun kunne sove 1.5 - 2.5 timer uden at poppe op.
Men natten har altid været urolig og umulig, jeg har af flere omgange forsøgt at putte hende i egen seng, men må indrømme, at jeg har opgivet kampen og har ladet hende falde i søvn i min seng, fordi det var så let, og fordi hun altid har været så urolig om natten og jeg derfor alligevel har måtte op nærmest en gang i timen. Hun har aldrig spist meget om dagen og har derfor været sulten om natten. Hun er ekstrem aktivt barn, som var tidlig til at krybe og kravle og som allerede så småt går. Det er blevet bedre med maden om natten og hun får nu kun en flaske kl 23, men hun spiser stadig meget lidt om dagen og er også stadig meget urolig om natten - om det er sult ved jeg dog ikke helt, for hun klarer sig jo pt uden mad 23-8.
Men hvor dårligt hun end har sovet om natten, har det alligevel været forholdsvist let for mig at putte hende. Hun har fået en flaske, fået børstet tænder, sunget en 3-4 sange og så er hun faldet i søvn (i min seng). Nogle gange har hun lige skullet have et ekstra kram og andre gange har jeg måtte ligge hende ned et par gange, men det er i sidste ende lykkedes inden for 30 min. Men i takt med at hendes nætter er blevet mere urolige (hvilket jeg ikke troede var muligt) og hun har været vågen en time eller mere midt på natten, så er det også blevet mere og mere svært at putte hende. Hun rejser sig op og klapper, hun kravler rundt og VIL ikke sove. Dog er det blevet lidt nemmere at putte hende efter hun ikke længere sover til formiddag, hun var begyndt at sove senere og senere til formiddag og derfor blev det også senere og senere til eftermiddag og derfor var det næsten umuligt at putte kl 20. Men efter hun er holdt op med at sove om formiddagen er vi igen nede på 30 min putte tid, og hun er faktisk også sjældent vågen midt på natten mere - dog stadig MEGET urolig.
Vi ville meget gerne have hende til at sove i egen seng og vi ville meget gerne have hende til at sove bedre om natten, men aner ikke hvad vi/jeg skal gøre. Hun er helt klart meget afhængig af mig (hendes far kan SLET ikke få lov til at putte - han har ellers prøvet, men hun bliver stiktosset og så giver han op). Og det er et problem at hun er så morsyg, jeg gør meget ud af, at hun ikke må røre ved mig når hun falder i søvn, men hun falder jo stadig i søvn med mig ved sin side og derfor reagerer hun selvfølgelig også, når hun vågner og jeg ikke er der - om natten er det selvfølgelig ikke problemet, for der ligger jeg ved siden af, men jeg er tit inde om aftenen flere gange og skal trøste - og jeg har en teori om at hendes urolige søvn kan skyldes, hun er vågnet et par gange, hvor jeg ikke har været der og nu skal hun tjekke om jeg er der natten igennem.
Så jeg burde jo nok gå inden hun falder i søvn, men dels bliver hun ked af det, når jeg går, og dels er jeg bange for hun skal kravle ud over kanten på sengen, hvis jeg går fra hende, inden hun er faldet helt i søvn. Derfor burde hun jo over i sin egen seng, men der kan jeg slet ikke finde ud af at putte hende. Hun rejser sig bare op hele tiden og vil lege og der kan jeg slet ikke overtale hende til at ligge ned. Og hvis jeg hele tiden lægger hende ned, så springer hun op som en fjeder og efter et stykke tid begynder hun at græde. Jeg har prøvet at holde hende fast, men det går slet ikke. Jeg har prøvet at lade hende lege lidt, jeg har prøvet at lade hende lege længe. Jeg har prøvet at trække hende til hun er meget træt, jeg har prøvet når hun slet ikke er træt. Jeg har prøvet at vugge hende til hun er lige ved at falde i søvn og så lægge hende - men så pling lukker hun øjnene op og rejser sig. Og hver gang ender det efter 1 time til halvanden med jeg har en MEGA overtræt baby, der græder og græder og græder og græder og som IKKE sover. Tager jeg hende op falder hun så i søvn med det samme.
Jeg har også prøvet, at lade hende falde i søvn i min seng og så bære hende over i hendes egen. Det er går ok, men hun vågner stadig mellem kl 22 og 24 og HELT vågen og skal vugges i søvn eller over ved siden af mig og så er det ellers en gang i timen natten igennem. Så hvad gør jeg? Kan jeg få hende til at sove i egen seng og hvordan - har jeg bare ikke holdt ud længe nok? eller skal jeg vente til hun er ældre og så bare trøste mig ved at hun trods alt kun er 30 min om at falde i søvn i min seng og pt 7-9-13 sover sådan ok om natten (godt nok er det ca en gang i timen hun er urolig men hun vækker mig kun sådan rigtigt hver 3 time ca.)?
Og hun vågner ikke pga hun taber sutten, faktisk sover hun nogle nætter helt uden sutten, men hun skal mærke mig om natten ellers vågner hun helt op og det er et problem, jeg ikke ved hvordan jeg kommer ud over.
Håber du har et forslag, for jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, for at få mere søvn og en kortere putte periode.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Sidse